Om een aanvraag in te dienen voor bijvoorbeeld een parkeerkaart, tegemoetkoming aan bejaarden of voor personen met een handicap diende de Mechelse burger tot op heden een hele administratieve, papieren weg af te leggen. Dit gebeurt momenteel door de gemeente of de mutualiteit. Via ‘Handicare’ komt daar binnenkort verandering in.
Snellere beslissing
“De nieuwe dienstverlening wordt in gebruik genomen tussen 14 maart en 11 april. Vanaf dan zullen aanvragen volledig online kunnen gebeuren. Met ‘Handicare’ beogen we nog dichter bij de burger te staan, minder administratie en meer professionele dienstverlening. Mensen zullen hun dossier niet meer hoeven te laten invullen door de huisarts. De Directie-Generaal Personen met een handicap gaat rechtstreeks contact opnemen met de dokter. Op die manier krijgt de burger veel sneller een beslissing”, licht schepen van Burgerzaken Marc Hendrickx (N-VA) toe.
Aparte intakegesprekken
Via ‘Handicare’ krijgen burgers de mogelijkheid om aanvragen zelf in te dienen of bij een instantie naar keuze. Vermits de vragenlijst gevoelige en zeer persoonlijke informatie bevat, zullen er in het Huis van de Mechelaar een halve dag per week intakegesprekken in een aparte spreekruimte worden georganiseerd.