Zij moeten een omleiding volgen langs de Motstraat. Voetgangers en fietsers kunnen wel door.
In het kader van het stationsproject Mechelen in Beweging moeten in totaal vier spoorwegbruggen, een autobrug en een tunnel worden aangelegd. Dat zijn stuk voor stuk technisch hoogstaande constructies, omdat ze moeten gebouwd worden op plaatsen waar al verkeersinfrastructuur in gebruik is.
Dat is onder meer het geval aan de Leuvensesteenweg, waar de spoorbypass deze drukke invalsweg kruist. Op sommige plaatsen – zoals aan de Jubellaan – kan zo een brug op de werfzone zelf gebouwd worden en tijdens een weekend op de juiste plaats gelegd worden. Aan de Leuvensesteenweg is dat evenwel niet mogelijk, onder meer omdat daar naast infrastructuur voor de Tangent ook de Fietspuzzel moet gebouwd worden.
De aannemer zal de komende maanden deze spoorwegbrug parallel aan de huidige Vierendeelbrug en dwars op de Leuvensesteenweg bouwen. Daarom moet er op die plaats een werkplatform aangelegd worden. Dat zal eind januari gebeuren en veroorzaakt beperkte verkeershinder. In de oorspronkelijke planning werd voorzien om de Leuvensesteenweg tijdens een weekend (van vrijdagavond tot maandagochtend) af te sluiten voor alle verkeer. Maar op vraag van het Team Minder Hinder van het stationsproject heeft de aannemer zijn uitvoeringsplannen aangepast. Strikte voorwaarde daarbij was een gegarandeerd veilige en permanente doorgang voor voetgangers en fietsers. Zij hebben op die plaats immers geen alternatief.
Daarom zal de constructie van het werkplatform in fases en ’s nachts worden uitgevoerd. Dat gebeurt meer bepaald van zondag 24 januari tot en met zaterdag 30 januari. In die periode zal het gemotoriseerd verkeer tussen 20u. en 06u. in beide richtingen geweerd worden van het Raghenoplein tot aan de Wagonstraat. Er is een duidelijk bewegwijzerde omleiding voorzien langs de Colomalaan en de Motstraat. Die omleiding geldt ook voor de bussen van De Lijn. Het gedeelte van de Leuvensesteenweg tussen de Motstraat en de Wagonstraat is wel bereikbaar voor lokaal verkeer.
Voetgangers en fietsers kunnen wel steeds door, zij het soms onder begeleiding van werftoezichters en dat op momenten dat zware lasten over de doorgang moeten getild worden.
archieffoto: Mechelen in Beweging