Tijdens zo’n dag werden ze helemaal ondergedompeld in het toeristische aanbod van Mechelen. Zo kunnen ze hun kennis bijspijkeren en toeristen nog hartelijker verwelkomen in onze stad. Sinds de start van het project in 2014, werden in totaal al 96 toeristische medewerkers opgeleid tot ware Mechelse ambassadeurs.
Radarnetwerk aan toeristische ambassadeurs
Elk jaar trekken de Vlaamse kunststeden Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen meer dan 10 miljoen bezoekers. Omdat een warm onthaal van al die bezoekers voor extra, duurzame aantrekkingskracht zorgt, werden alle mensen die professioneel in aanraking komen met toeristen uitgenodigd voor een zogenaamde ‘ambassadeursdag’. De ambassadeursdagen is een vervolg op het ‘Info on the Go’-traject. Daarbij kregen taxichauffeurs en schippers een opleiding aangeboden, zodat ze toeristen beter de weg konden tonen in Mechelen. De ambassadeursdagen gaan verder en staan open voor elke onthaalmedewerker in de toeristische sector. “Denk aan receptionisten van hotels, uitbaters van b&b’s, onthaalmedewerkers van musea en attracties, taxichauffeurs, kapiteins van de rondvaartboot en nog tal van andere beroepen in het fijne raderwerk die de toeristische belevenis kunnen kraken of maken”, vertelt schepen van Toerisme Björn Siffer.
Bronzen of zilveren pin
Tijdens zes ambassadeursdagen werden de 46 nieuwe ambassadeurs ondergedompeld in het toeristische aanbod van Mechelen. Ze bezochten de Sint-Romboutstoren, Kazerne Dossin, brouwerij Het Anker, het Speelgoedmuseum, de Koninklijke Manufactuur voor Wandtapijten De Wit, de Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn en de acht historische kerken in onze stad. Morgen, dus donderdagavond, worden ze door schepen Siffer officieel benoemd tot stadsambassadeur. 36 deelnemers volgden in 2015 voor het eerst een ambassadeursdag en ontvangen een bronzen pin. Daarnaast zijn er drie zeer ijverige ambassadeurs die zich onderscheiden door al vier of meer modules te volgen. Zij ontvangen een zilveren pin, die donderdag voor het eerst wordt uitgereikt.
“Allen zijn het ware tripadvisors voor Mechelen, die perfect weten waarover ze spreken omdat ze locals zijn. Door hun houding, hun engagement, de manier waarop ze met bezoekers omgaan, leveren ze een positieve bijdrage aan de belevenis van onze stad. Zo voelen toeristen zich hier sneller thuis en worden ze geprikkeld om verder op ontdekking te gaan naar de veelheid van verborgen parels en attracties die Mechelen rijk is”, aldus de schepen.
Decentraal onthaal
“Dit ambassadeurs-traject past in de bredere visie van een decentraal onthaal”, zegt schepen Siffer nog. “De bezoeker van onze stad moet informatie en ook inspiratie kunnen krijgen waar hij ook is, zonder voor alles naar de dienst Toerisme te moeten lopen. Vaak zijn de ambassadeurs de eerste locals die bezoekers van onze gastvrije stad ontmoeten. Sommige bezoekers hebben ook meer vertrouwen in het advies van een local. Daarom zijn deze mensen van onschatbare waarde voor het gastvrij karakter van onze stad.”
foto: stadslogo Mechelen