Er komt na de winter een opsmuk en aanpak van de problemen. Zo zullen de lijnen opnieuw geschilderd worden, de putten in het wegdek worden opgevuld en enkele trottoirs worden verlegd. De Kinderraad vroeg ook nog onder meer de het terug in gebruik stellen van de verkeerslichten op woensdagnamiddag en in het weekeinde. Op dat moment zijn er heel wat individuele gebruikers in de verkeerstuin.
De toch nog steeds enkele tientallen klassen van Mechelse scholen die vooral in de herfst en de lente langsgaan voor verkeersonderricht in de verkeerstuin, daarbij bijgestaan – en begeleid door stadswachten, kunnen dus gerust zijn: er komt geen afbouw, laat staan stopzetting van de infrastructuur. De stad Mechelen zal zelfs apparatuur en machines van de eigen technische dienst gebruiken om de provincie bij te staan in de werkzaamheden, voorwaar een mooi voorbeeld van hoe verschillende beleidsniveaus kunnen samenwerken op het terrein.
“Wie politiek verantwoordelijk is voor de verkeerstuin in het park, daar liggen de honderden kinderen die er gaan fietsen echt niet wakker van” zeggen gedeputeerde Bruno Peeters en eerste schepen Marc Hendrickx. “Bedoeling moet zijn en blijven dat daar op een aangename en veilige manier de primaire beginselen van ons steeds complexer wordende verkeer kunnen worden bijgebracht en aangeleerd! Dat stad en provincie daarvoor de handen in mekaar slaan lijkt ons dan ook niet meer dan logisch…”.
foto: lokale politie Mechelen Willebroek