Voetgangers en fietsers kunnen onder begeleiding nog wel door. In het kader van het stationsproject Mechelen in Beweging worden deze week grote betonnen prefabelementen via de Leuvensesteenweg naar de werfzone Arsenaal gebracht. Dat gebeurt tijdens de nacht van woensdag 18 op donderdag 19 november en ook de daaropvolgende nacht van 19 op 20 november. Mocht de aanvoer vertraging oplopen, wordt de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 november in reserve gehouden.
Deze preflexliggers worden in Lier gemaakt en met een uitzonderlijk transport naar de werf vervoerd. Ze worden tijdelijk gestockeerd op werfzone tussen de Leuvensesteenweg en de spoorlijn Mechelen-Leuven. De twaalf enorme prefabelementen zijn elk 42 meter lang en wegen 96 ton. De vrachtwagen voor het uitzonderlijk transport is 54m lang. Iedere nacht worden zes van dergelijke preflexliggers aangevoerd. Om deze operatie vlot te laten verlopen, zet de aannemer een aantal zware machines in. De balken worden o.a. gelost en geplaatst met een 400 ton zware rups -en kabelkraan. Dit is het tweede grootste model in zijn soort en heeft een hefarm van maximum 150 meter.
De kraan staat opgesteld op de werfzone, maar de uitzonderlijke transporten nemen een groot stuk van de rijbaan in. Daarom wordt alle gemotoriseerd verkeer tijdens die twee (of eventueel drie) nachten verboden en is er een omleiding langs de Motstraat voorzien. Plaatselijk autoverkeer tussen de Motstraat en de Wagonstraat blijft mogelijk. Voetgangers en fietsers kunnen wel door tot op het Raghenoplein, maar tijdens bepaalde , maar tijdens bepaalde manoeuvres enkel onder begeleiding van werfverantwoordelijken of politie.
Deze enorme betonelementen dienen om de brug te bouwen waarbij de toekomstige spoorbypass de spoorlijn tussen Mechelen en Leuven kruist.
foto: Mechelen in Beweging