Dit boekje zorgt ervoor dat de anderstalige zich bewust wordt van de waaier aan oefenkansen buiten de schoolcontext. Het boekje kadert in het taalactieplan dat sinds april vorig jaar loopt en het taalbeleid in de stad naar een hoger niveau tilt.
“Elke cursist heeft in het dagelijks leven meerdere rollen: als ouder, als consument, als vrijetijdsbesteder, als ondernemer, als werknemer, … Het planboekje spoort hen aan om in hun dagelijks leven de oefenkansen te zien en niet langer te denken dat je enkel een taal leert op school”, aldus schepen van diversiteit en integratie Marc Hendrickx.
Het planboekje is opgedeeld per rol met daarin telkens één of twee opdrachten per taalniveau. Per rol zijn ook een aantal blanco pagina’s voorzien zodat de anderstalige zelf ook oefenkansen kan toevoegen die in zijn/haar dagelijks leven aan bod komen. Een taak kan bijvoorbeeld zijn: Maak een boodschappenlijst in het Nederlands en ga naar een Nederlandstalige supermarkt. Woorden die je nog niet kent, zoek je voordien even op. Bij elke oefening zit ook een korte evaluatie.
Vooral NT2-docenten en MO docenten zullen hun cursisten aansporen om het planboekje te gebruiken. De opdrachten kunnen mee opgenomen worden in het contractwerk dat bij de scholen gehanteerd wordt. Zo worden de opdrachten ook mee geëvalueerd.
Het boekje is opgemaakt in de huisstijl van de stad Mechelen en bevat ook opdrachten bij de specifieke diensten en mogelijkheden binnen de stad.
foto: stad Mechelen