Verwacht je niet aan een spitsvondig technologisch snufje. Het principe is heel eenvoudig: een icoon met een begeleidende boodschap. Het helpt mensen die het moeilijk hebben om communicatie te begrijpen of zichzelf verstaanbaar te maken (personen met autisme, een verstandelijke beperking, beginnende dementie, …). Dankzij BlueAssist kunnen zij steun vragen aan onbekenden.
Een icoon zegt meer dan duizend woorden
BlueAssist is eigenlijk niets meer dan een pictogram. Het bestaat onder de vorm van een eenvoudig blauw kaartje, maar ook als toepassing op de smartphone. Een BlueAssist-vraag bestaat dus steeds uit een hulpvraag en het BlueAssist-icoon.
Voor personen met een beperking is toegankelijkheid dé basisvoorwaarde om te kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. Schepen Koen Anciaux, voorzitter van het Sociaal Huis: “We willen ervoor zorgen dat meer mensen kunnen deelnemen aan het dagelijks leven in Mechelen: winkelen, de bus nemen, informatie vragen,… Dat lijkt simpel, maar is niet evident voor mensen die moeilijk hun vraag kunnen stellen. BlueAssist is een meerwaarde voor heel wat mensen. Voor de gebruiker wordt communicatie met andere mensen nu ook mogelijk of makkelijker.” BlueAssist maakt hen zelfverzekerder want het geeft hen de kans meer dingen alleen te doen. Waren ze vroeger afhankelijk van een begeleider, dan kunnen ze nu zelfstandig de bus nemen of alleen boodschappen doen. En komen ze toch in de problemen, dan maakt één sneltoets het mogelijk om toch assistentie in te roepen. Ook op het blauwe kaartje staat een noodnummer vermeld.
Sociaal Huis en Stad doen mee!
Sommige diensten van de stad en het Sociaal Huis komen haast dagelijks in contact met burgers met een handicap. Daarom is het belangrijk dat interne diensten de werking van BlueAssist kennen. Op deze manier wordt de dienstverlening alleen maar toegankelijker en vollediger gemaakt. Het Sociaal Huis wil ook externe organisaties en diensten stimuleren om een BlueAssist draagvlak te creëren. Koen Anciaux: “Het systeem werkt pas echt, als iedereen het (h)erkent. Zodra iemand het icoon laat zien, moet elke burger weten ‘dát is een persoon die hulp vraagt’. Schrik dus zeker niet als iemand het BlueAssist icoontje laat zien. Dit zijn mensen die echt de hulp van anderen kunnen gebruiken en appreciëren. Help de mensen verder door hun BlueAssist-vraag te beantwoorden.”
Om zijn woorden kracht bij te zetten, tekende Anciaux vandaag een engagementsverklaring in het bijzijn van de voorzitters van de Stedelijke Adviesraden voor Senioren en Personen met een Handicap. Zo engageert hij zich om onder andere BlueAssist stads-breed te promoten, het personeel te sensibiliseren en vooral attent en respectvol te reageren op gebruikers van BlueAssist.
In het najaar van 2014 organiseerde BlueAssist reeds de Vlaamse campagne ‘Meer mobiel met het openbaar vervoer dankzij BlueAssist’ om het concept bekend te maken bij het brede publiek. Ook in Mechelen werd toen halt gehouden om BlueAssistants te verzamelen.
Borgerstein vzw uit Sint-Katelijne-Waver heeft BlueAssist reeds geïntegreerd in zijn werking, en liet voor de gelegenheid enkele enthousiaste gebruikers getuigen.
Foto: Stad Mechelen