De voorzitter van de politiezone Mechelen-Willebroek Eddy Bevers wil dan weer dat de meldkamer in het commissariaat in Mechelen blijft. “Een eigen meldkamer is noodzakelijk voor een snel en adequaat optreden van onze politiemensen in onze zone Mechelen-Willebroek. Willen we op de dag van vandaag een directe, persoonlijke aansturing bieden en een efficiënt inzetten van onze politieploegen op het terrein, is een eigen meldkamer meer dan noodzakelijk. De meldkamer blijft in het hoofdcommissariaat te Mechelen. Getuige daarvan is de aanzienlijke investering ten behoeve van een nieuwe meldkamer”, reageert Bevers.
Binnen het fusieverhaal is er gekozen om de meldkamer te behouden in zijn huidige vorm en op te waarderen. Getuige daarvan de actuele aansturing – en dit reeds bijna een jaar – van de patrouilleploegen op het grondgebied van de gemeente Willebroek door de meldkamer die in de politiepost van Mechelen aanwezig is.
De meldkamer fungeert momenteel als directe aansturing voor de interventie-, overlast-, recherche- en verkeersploegen en wijkagenten, maar eveneens voor de talloze acties die in de politiezone georganiseerd worden. De medewerkers staan tevens in voor de exploitatie van onder meer de ANPR-camera’s en de rechtstreekse infoverstrekking aan de respectievelijke ploegen.
Dit engagement – een eigen meldkamer behouden voor de lokale politie Mechelen-Willebroek – wordt actueel onderschreven en krachtdadig in de praktijk omgezet door de investering van €500 000 in de nieuwbouw van de politiepost Mechelen met een nieuwe meldkamer.
foto: Radio Reflex