Over een afstand van zo’n 8 kilometer wordt het wegdek richting Antwerpen volledig vernieuwd. De werken verlopen volgens schema en in de nacht van donderdag 16 juli op vrijdag 17 juli wordt gradueel gestart met de tweede en langste fase van de werken. Vanaf 20 juli gaat fase 2 volledig van kracht en zal het verkeer de meeste hinder ondervinden. Het rijdt dan in beide richtingen over twee versmalde rijstroken op één zijde van de snelweg.
Tweede fase onderhoud
De werken aan de E19 verlopen vooralsnog volgens schema. Vanaf donderdagnacht wordt begonnen met de voorbereidende werken voor de heraanleg van het wegdek tijdens fase 2. De werfzone schuift dan op in de richting van Mechelen-Noord wanneer het grootste stuk van het wegdek (ongeveer 7 kilometer) wordt vernieuwd.
Hinder tijdens fase 2
• In de nacht van 16 op 17 juli en van 17 op 18 juli wordt over de hele lengte van de werfzone in de rijrichting van Brussel betonnen jerseys geplaatst om het verkeer te kunnen wisselen van kant. Tijdens die twee nachten moet het verkeer richting Brussel tijdelijk over de pechstrook rijden. Overdag rijdt het verkeer op de reeds aangepaste stukken over 2 versmalde rijstroken.
• Vanaf 20 juli wordt het verkeer door de middenberm naar de andere zijde van de snelweg geleid. Het verkeer rijdt dan in beide richtingen over twee versmalde rijstroken op één zijde van de snelweg. Ter hoogte van de werfzone geldt een snelheidsbeperking van 70 km/uur.
• De oprit van de R6 naar de E19 richting Brussel wordt al vanaf donderdagnacht afgesloten.
o Wie van de R6 komt en richting Brussel wil, wordt omgeleid via de N1, naar de N16 om vanop de N16 de E19 richting Brussel op te rijden.
• De op- en afrit Mechelen-Noord (9) richting Antwerpen gaat vanaf zondagnacht dicht
o Verkeer voor de afrit Mechelen-Noord (9) komende van Brussel moet de snelweg al verlaten in Mechelen-Zuid (10).
o Verkeer dat in Mechelen-Noord de E19 wil oprijden richting Antwerpen wordt omgeleid langs de N1 naar het op- en afrittencomplex van Rumst (8).
Opgelet Snelheidscontroles!
Tijdens de werken geldt er ter hoogte van de werfzone een snelheidslimiet van 70 km/uur. De snelheidsbeperking is noodzakelijk om de veiligheid van de weggebruikers en de wegarbeiders niet in het gedrang te brengen. De politie zal streng toezien op de naleving hiervan. Dat gebeurt door gerichte snelheidscontroles en door het inzetten van de semi- mobiele LIDAR-camera (‘superflitspaal’).
Foto: Logo Agentschap Wegen en Verkeer