Jessie wint naast de felbegeerde titel 500 gepersonaliseerde herbruikbare tassen met opschrift ‘Ik koop bij het Schoonste Kraam van Mechelen 2015’, en een uithangbord ‘Schoonste Kraam van Mechelen’. Kurt Turelinckx belandde met zijn Curt’s Team op de tweede plaats.
Een winnaar kiezen was voor de jury geen evidentie. Maar het permanente karakter van Jessies werkwijze trok de voltallige jury over de streep. “Het idee dat iemand al zo lang bewust omspringt met duurzaamheid is op z’n minst lovenswaardig te noemen,” aldus schepen van Economie Wim Jorissen.
Al 40 jaar hanteert Jessie immers dezelfde maatregelen. 50 % van haar cliënteel brengt hun zakjes terug en bij 20 zakjes krijgen zij als beloning een doosje kopspelden. Daarnaast worden kleine artikelen zonder zakje verkocht. En de stoffen worden aan de meter gekocht en verkocht. Naast naaigerei en stoffen, verkoopt Jessie ook artikelen om bv. naaimachines te herstellen. Zo zorgt zij er mee voor dat er minder weggegooid en meer herbruikt wordt. Kers op de taart was de led-verlichting in haar kraam.
Met de actie rond het ‘Schoonste Kraam’ tracht de stad de martkramers aan te moedigen om zelf zo weinig mogelijk afval te produceren, en marktbezoekers te stimuleren om een eigen draagtas mee te brengen. “We moeten bij duurzaamheid niet alleen denken aan spectaculaire veranderingen, het is net de combinatie van alle initiatieven die cruciaal is”, zegt schepen van Leefmilieu en Duurzaamheid De Bie. “We zijn dan ook zeer tevreden dat campagnes als deze aanslaan en duurzame keuzes steeds vaker een evidentie worden.”
Foto: Facebook Stad Mechelen