In de eerste helft van 2015 hielp het OCMW al 22 personen op deze manier aan de slag. “Dit is het resultaat van een opgedreven aandacht voor activering en een intense begeleiding door onze diensten”, stelt OCMW-voorzitter Dave Van Oosterwyck.
Tot enkele jaren geleden schommelde het aantal personen dat het OCMW van Sint-KatelijneWaver via sociale tewerkstelling aan de slag hielp tussen de zeven en veertien per jaar. Vorig jaar waren dit er 26. Halfweg dit jaar zitten ze al aan 22. “In de eerste zes maanden van 2015 (de overeenkomsten voor juni zijn reeds afgesloten) zullen 22 personen samen 3 480 arbeidsdagen gewerkt hebben”, vertelt OCMW-voorzitter Dave Van Oosterwyck. “Daarmee zullen we zeker het record van 4 029 dagen in het hele jaar 2014 verbeteren.”
Dubbel zo goed als Belgisch gemiddelde
Sint-Katelijne-Waver doet het daarmee bijzonder goed. In 2014 was de verhouding tewerkstelling versus leefloon in Sint-Katelijne-Waver één op drie. We doen zo een stuk beter dan het Vlaams en Belgisch gemiddelde. In heel Vlaanderen zijn er voor elke persoon die via sociale tewerkstelling aan de slag kan vijf leefloners. Trekken we dit open naar het hele land, dan is de verhouding één tegenover zeven.
“Dat deze cijfers zo goed zijn, is mede omdat we als bestuur sterk inzetten op sociale tewerkstelling als belangrijk middel naar sociale integratie. Eén van onze maatschappelijk werksters houdt zich intensief bezig met de begeleiding en activering van deze mensen. Budgettair zorgen we voor de nodige ruimte zodat we iedereen die in aanmerking komt, ook daadwerkelijk kunnen tewerkstellen.”
Activeringsbeleid als opstap naar verdere carrière
Verschillende mensen kunnen aan de slag bij de eigen OCMW-diensten zoals de poetsdienst of in het Woonzorgcentrum. Ook in de sociale economie vinden velen onder hen een job. Zo werkt het OCMW nauw samen met kringwinkels en natuur- en groenbeheer. “Vaak wordt op maat gezocht, en kunnen we mensen plaatsen bij een werkgever die net kan bieden wat onze kandidaat nodig heeft: bij een aannemer in tuinonderhoud, een fietsenwinkel, een school, een pakjesdienst, het parket, … creativiteit troef”, zo zegt Van Oosterwyck.
“De sociale tewerkstelling is voor ons geen doel op zich, maar ze moet een opstap zijn naar een verdere carrière”, gaat Van Oosterwyck verder. “Daarom hechten we veel belang aan ‘de juiste man/vrouw op de juiste plaats. Samen met de kandidaat gaan we op zoek naar zijn talenten en interesses. Wanneer we die kennen, kunnen we een tewerkstellingsplaats zoeken die nauw aansluit bij zijn profiel. De tewerkstellingsplaats moet ook uitzicht bieden op een verdere tewerkstelling in een gelijkaardige functie. Daarom bieden we tijdens de tewerkstelling voldoende mogelijkheden om bijscholing te volgen. Het is belangrijk dat deze mensen zich kunnen ontwikkelen. Werk is de beste garantie tegen armoede, creëert eigenwaarde en zelfvertrouwen en staat de mensen toe een sociaal netwerk uit te bouwen.”
Invloed leefloners vreemde origine
Een verklaring voor de goede cijfers kunnen we ook zoeken in een steeds beter netwerk van de OCMW-tewerkstellingsdienst, in een economische crisis die mensen meer bewust maakt van de nood aan een arbeidsinkomen en in het feit dat meer leefloners dan vroeger van vreemde origine zijn. “Deze mensen zijn vaak erg gemotiveerd en beschikken over talenten die ze op de gewone arbeidsmarkt nog niet konden tonen onder meer door een taalprobleem. Ook daar trachten we voor of tijdens de tewerkstelling aan tegemoet te komen door extra taalcursussen”, zo besluit Van Oosterwyck.
foto: Radio Reflex