Vanaf vandaag hangt de bekendmaking uit. De nieuwbouw is niet alleen goedkoper dan de huidige huisvesting, ook de werking wordt efficiënter en de bereikbaarheid verbetert. Door de eigen technische infrastructuur bespaart IVAREM kosten voor huur en onderhoud en verhoogt de levensduur en de bedrijfszekerheid van de inzamelapparatuur. IVAREM hoopt medio 2017 de bouwwerken afgerond te hebben.
De administratieve diensten van IVAREM zijn in Mechelen gehuisvest in de Schoutetstraat en aan de Leuvensesteenweg. Het gebouw in de Schoutetstraat werd verkocht aan de intercommunale IGEMO en het gebouw aan de Leuvensesteenweg wordt gehuurd van de NMBS. Door de administratieve diensten samen te brengen in een nieuw gebouw worden niet alleen huurkosten bespaard, ook de werking en de bereikbaarheid (voor personeel en bezoekers) zal verbeteren.
Naast een nieuwe administratieve zetel, wil IVAREM ook een eigen opslagloods, overdekte stalling, wasplaats en werkplaats bouwen. Dit bespaart niet enkel (huur)kosten, maar zal ook de levensduur en de bedrijfszekerheid van de technische apparaten van de inzamelwagens verhogen.
Nadat de bouwvergunning goedgekeurd is, zal IVAREM in het najaar van 2015 met de bouwwerken starten. De contractuele uitvoeringstermijn bedraagt 18 maanden. Medio 2017 kan IVAREM dan haar intrek nemen in het nieuwe gebouw.
Om verdere besparingen te kunnen realiseren in de transportkosten – het huisvuil moet worden afgevoerd naar de installatie in Geel- onderzoekt IVAREM momenteel de bouw van een overslagloods aan de Leuvensesteenweg. Door overslag in daarvoor speciaal uitgeruste vrachtwagens kan het aantal transporten worden verminderd. Aangezien dit nog in onderzoeksfase is, werd hier nog geen vergunning voor aangevraagd.
Foto: Logo IVAREM