Wie op 7 of 8 december overnachtte in een hotel en/of vergaderde op een locatie van een van de veertien deelnemers, bepaalde zelf hoeveel geld hij daarvoor veil had. De opbrengst schenken de initiatiefnemers nu, tijdens de Warmste Week van Studio Brussel, aan de Mechelse Hattrick vzw. Met het geld kunnen de spelers van FC Hattrick een jaar lang voetballen.
Nu de Warmste Week van Studio Brussel op volle toeren draait, komen verschillende organisaties en verenigingen naar buiten met de resultaten van hun acties. Daaronder ook Meet in Mechelen, dat begin december een actie op poten zette ten voordele van Mechelse Hattrick vzw.
In aanloop naar De Warmste Week van Studio Brussel organiseerden 14 Mechelse hotels en vergadercentra een Music for Life-actie onder de noemer Mechelen for Life. Wie (bedrijven) op 7 of 8 december overnachtte in een hotel en/of vergaderde op een locatie van een van de veertien deelnemers, bepaalde zelf hoeveel geld hij daarvoor veil had. De opbrengst (€ 1380) gaat integraal naar Mechelse Hattrick, de organisatie die met verschillende projecten gestalte geeft aan het sociale engagement van voetbalclubs KV en RC Mechelen.
In de bres voor FC Hattrick
Bij Mechelse Hattrick zijn ze bijzonder opgetogen met het resultaat. “De laatste twee jaar zijn de subsidiebedragen vanuit een aantal kanalen sterk verminderd, een trend die zich vandaag voortzet”, zegt Jonas Maris, community manager van Mechelse Hattrick vzw. “Als een organisatie als Meet in Mechelen dan in de bres springt en een actie organiseert om onze werking financieel te ondersteunen, dan is dat alleen maar prachtig. Zo kunnen we met het bedrag dat via deze actie is ingezameld, de spelers van FC Hattrick een heel jaar laten voetballen. Bovendien creëert dit ook de nodige ademruimte voor onze andere projecten.”
Het Mechelse homeless voetbalteam staat in 2015 voor zijn zesde deelname aan de Belgian Homeless Cup, een sociaal-sportieve competitie voor dak- en thuislozen.
“De voorbereiding op het seizoen begint traditioneel in de eerste week van september”, zegt Maris. “Eind november testten we dan, op een tweedaagse stage van de Belgian Homeless Cup, een eerste keer hoever we staan. Geen enkele van de vriendschappelijke wedstrijden werd verloren, een resultaat dat de spelers het nodige vertrouwen geeft. Op sportief gebied loopt alles vlot, en over het financiële plaatje hoeven we ons dankzij Meet in Mechelen en de inzet van 14 Mechelse hotels en vergadercentra ook geen zorgen meer te maken.”
Verhalen versterken
Voor Meet in Mechelen was het de eerste deelname aan Music for Life. “De keuze voor Mechelse Hattrick als goede doel was snel gemaakt”, zegt projectcoördinator Kurt Callaert. “Het is een organisatie die het karakter van de stad en haar voetbalclubs op een positieve manier in beeld brengt en er een sociaal verhaal aan koppelt. Dat is ook wat we met Meet in Mechelen trachten te doen, maar dan op het vlak van toerisme, overnachten en vergaderen. We zijn blij dat we met onze actie het verhaal van Mechelse Hattrick en de spelers van het homeless team kunnen versterken. Hopelijk vertaalt zich dat in 2015 naar mooie resultaten, zowel op sportief als sociaal vlak.”
Meet in Mechelen
Meet in Mechelen is een initiatief van Stad Mechelen en provincie Antwerpen om de eigen stad en haar regio extra te promoten bij bedrijven die op zoek zijn naar locaties voor events, meetings en congressen. Het wil bedrijven overtuigen met een ruim aanbod aan originele locaties in de Mechelse binnenstad en groene omgeving, van eenvoudige hotelkamers tot moderne vergaderzalen voor maximum driehonderd personen. Absolute troef is de centrale ligging en de vlotte bereikbaarheid van de stad. Een historisch kader en compacte binnenstad maken van de Dijlestad de geknipte locatie voor verscheidene soorten meetings.
Foto: Stad Mechelen