Denken we maar aan Hoogstraat – Fietsstraat, het derde betalerssysteem voor de Blue Bikes, de stappen richting een belangrijker aandeel van logistiek via de fiets, enz. Ook op het vlak van de fietspaden werd al stevig werk geleverd. “Bij de voorstelling van de meerjarenplanning kregen we kritiek van de oppositie als zou er maar 1 km fietspad worden aangelegd. Op dit moment zitten we al aan bijna 4 km (Slachthuislaan – Dijle, Steenweg op Heindonk – Tervuursesteenweg), en is nog eens 3,5 km bijna klaar of klaar voor uitvoering (fietsostrade via de provincie, Brusselsesteenweg, E. Walschaertsstraat) ”, aldus schepen van mobiliteit Marina De Bie. “Met de huidige begroting doen we daar nog eens een serieuze schep bovenop, met niet minder dan 1 miljoen euro voor extra fietsinvesteringen,” aldus nog De Bie.
Het gaat dan meer concreet om €300.000 voor het wegwerken van ‘missing links’, een verdubbeling van het budget dat nu specifiek voor fietspaden verzien werd. Het vernieuwde Douaneplein krijgt bovendien ook een goede fietsverbinding met de stad, ter waarde van €100.000. Er wordt ook €400.000 voorzien voor een fietsbrug over de vaart (ter hoogte van de Struikheidestraat, Spreeuwenhoek). In het kader van ‘Samen voor Nekkerspoel’ werd al gekozen om de fietspaden opnieuw aan te leggen tussen de Libertuskerk (Nekkerspoelstraat) en het rond punt (Putsesteenweg) en de fietsoversteek aan de Vrouwvliet in de Grote Nieuwedijkstraat extra te beveiligen. Samen zijn deze ook goed voor ruim €300.000. In totaal gaat zo al ruim 1 miljoen naar fietspaden. Zonder fietsbruggen, grotere projecten zoals de stationsomgeving en fietsostrade of fietspaden bij de heraanleg van straten mee te rekenen. Bij deze laatste zal alvast de heraanleg van de Stassartstraat en Nekkerspoelstraat nog extra fietspaden opleveren.
Ook intern geeft de stad de fiets een nog belangrijker positie: “Om de verplaatsingen van het personeel te verduurzamen kopen we 10 elektrische dienstfietsen en een plooifiets. Op die manier wordt de fiets ook voor middellange werkverplaatsingen een reële optie.”
Om de effecten van het beleid op de het fietsgebruik beter te kunnen beoordelen, wordt ingezet op het uitvoeren van fietstellingen. Daarom zal er op de fiets- en voetgangersbrug aan het kruispunt Nekkerspoel en vaste telpaal geplaatst worden. Via de provincie zullen we ook een mobiele telpaal verkrijgen, die we voor specifieke projecten kunnen inzetten.
Uitbreiding Cambio
Verder zijn er ook nog extra middelen voorzien voor de uitbreiding van Cambio (€3.000). Bovendien zal ook een wagen van de stad in het netwerk worden opgenomen. Een Toyota Prius van de stad zal tijdens de weekends uitleenbaar worden. “Op die manier geven we als stad het goede voorbeeld dat lenen het nieuwe hebben is. De wagens staan grotendeels stil in het weekend, dan kunnen we die evengoed door derden laten gebruiken. Aangezien het een duurzame wagen is, vergroenen we bovendien ook de Cambiovloot.”, aldus schepen De Bie De inschakeling van de wagen binnen Cambio start als proefproject.
foto: stad Mechelen