In het kader van het stationsproject Mechelen in Beweging wordt dan een 1.800 ton zwaar en meer dan 600m² groot betonnen brugdek onder de spoorlijn Mechelen – Leuven geschoven. Daardoor wordt het binnen enkele jaren mogelijk om van op de Tangent onder die spoorlijn door te rijden. Dat is ook iets waar fietsers en voetgangers zullen van profiteren. Om deze uiterst secure operatie mogelijk te maken, is voor de periode tussen vrijdagavond en maandagochtend een minutieus draaiboek uitgewerkt.
De aanleg van de Tangent, de nieuwe ontsluitingsweg tussen de Brusselsesteenweg en het Douaneplein, brengt onvermijdelijk een aanpassing mee met de bestaande verkeersinfrastructuur. Er moeten niet alleen wegen en waterlopen gekruist worden, maar ook spoorlijnen. Dat is onder meer het geval voor de Lijn 53, de spoorverbinding tussen Mechelen en Leuven. In het gedeelte tussen het Raghenoplein en de Wagonstraat moet deze nieuwe viervaks rijbaan, met bijhorende fiets- en voetgangersinfrastructuur, onder de sporen door aangelegd worden zonder dat het treinverkeer langdurig wordt onderbroken. Dat kan alleen door een uitgekiende constructiemethode te gebruiken die verdeeld is in diverse fases. Enkele maanden geleden werden al vier tijdelijke brugdekken onder de spoorlijn geplaatst. Dat stelde de aannemer in staat om intussen twee landhoofden uit gewapend beton op te trekken. Nu deze landhoofden klaar zijn – zij vormen later een deel van de zijwand van de Tangent – kan het definitieve dak van de ondertunneling op zijn plaats gelegd worden. Dat gebeurt dit weekend. Eens deze enorme klus geklaard is, kan men de grond onder de spoorlijn weghalen zonder het treinverkeer te moeten onderbreken. Op die manier wordt de hinder drastisch beperkt.
‘Om alles vlot te laten verlopen, hebben we samen met de aannemer een minutieus draaiboek uitgewerkt’, legt Marc Snoeckx van het studiebureau TUCRAIL uit. Hij is de ingenieur die verantwoordelijk is voor de hele operatie. ‘Het begon eigenlijk al maanden geleden met een aanvraag bij spoorwegbeheerder Infrabel om twee van de drie spoorlijnen tussen Mechelen en Leuven een heel weekend lang buiten dienst te stellen. Op het derde spoor zal nog wel verkeer mogelijk zijn, wat een normale weekenddienstregeling niet in het gedrang brengt. We hebben dan het hele plan voor dit weekend minuut per minuut vastgelegd, met uiteraard voldoende marge zodat alle treinverkeer maandagochtend probleemloos kan hervat worden.’
De voorbije maanden werd het enorme brugdek (zie kaderstuk) in prefabricatie op de werfzone Douaneplein helemaal klaargemaakt. ‘Dat gebeurde op een tijdelijke ondersteuningsconstructie met een hoogte van 1.85m’, zegt Nick Panneels, die eveneens als ingenieur van TUC RAIL bij het project betrokken is. ‘Hiervoor werd een stelling geplaatst op een dragend werkplatform en werden op de plaats van de latere steunpunten betonnen kolommen voorzien, die op hun beurt rusten op heipalen. Pas na het verwijderen van de stelling dienen deze kolommen als effectieve, tijdelijke steun.’
Maar het 1.883 ton zware brugdek moet uiteraard nog van de werfzone naar de spoorlijn verplaatst worden. Dat gebeurt met een Self Propelled Modular Transporter. Dat is een enorm, zelfrijdend vehikel dat uit verschillende elementen is samengesteld en dat in zijn totaliteit gesteund wordt door vier rijen van telkens twaalf wielassen. Om dat enorme gevaarte probleemloos en volledig veilig in de richting van de spoorlijn te loodsen, werd een speciaal verstevigde werfpiste aangelegd.
‘Het komt er dus eerst op aan om de sporen gedeeltelijk uit te breken en de tijdelijke dekken te verwijderen’, vervolgt Marc Snoeckx. ‘Dan wordt de zone uitgegraven tot een niveau dat ongeveer 5 meter onder de sporen ligt. Een steenslagpiste van minstens 50cm dik wordt aangelegd. Nabij de landhoofden komen extra staalplaten om het platform voldoende stabiliteit te geven. Hierna wordt met behulp van de SPMT’s het dek ingereden. Dat wordt door middel van vijzels op de juiste hoogte geplaatst. Het vastzetten van het dek gebeurt nadien door het dek met het landhoofd te verbinden.’ Het is dan wellicht al zaterdagnacht en kan men eigenlijk met het echte opbouwwerk beginnen. Snoeckx: ‘Het dek rust nu op de koppen van zijn definitieve opleggingen. Voor de middenpijler is dit nog een tijdelijke steun, omdat we in een latere fase die middenpijler nog moeten bouwen. Na een voldoende uitharding van de opgegoten sokkels kunnen we beginnen met steenslag en ballast aan te voeren en daarna de sporen terug te leggen’.
In een volgende fase, volgend jaar, wordt eigenlijk hetzelfde procedé toegepast, maar dan aan de kant van de Leuvensesteenweg. Dan moet er maar een van de drie sporen buitendienst gesteld worden. En vanaf dat moment kan het uitgraven beginnen.
Dank zij deze manier van werken, kan de hinder voor het spoorverkeer tot een absoluut minimum beperkt worden. De aannemer stelt ook alles in het werk om de geluidsoverlast voor de buurt zo klein mogelijk te houden, maar uiteraard kan die enorme klus niet volledig stil verlopen. Vooral het wegnemen en het opnieuw aanleggen van de spoorinfrastructuur zal beperkte hinder met zich meebrengen.
De werfactiviteiten tussen de Leuvensesteenweg en het Douaneplein gebeurt op een van de drie grote projectgebieden van het stationsproject Mechelen in Beweging. De plannen en het verloop van de werken kan men volgen op www.mecheleninbeweging.be. Verdere informatie is verkrijgbaar in het Infopunt, H. Consciencestraat 1b in Mechelen of tijdens kantooruren op het gratis nummer 0800 55575.
Foto: Logo Mechelen in Beweging