Voor het zover is, moet er een sterk staaltje bouwkundig vakmanschap worden toegepast. En worden immers enorme hoeveelheden staal en beton verwerkt.
Binnen twee jaar moeten pendelaars, werknemers in de stationsbuurt of bezoekers moeiteloos een plaatsje vinden in de ondergrondse stationsparking, waar voor 1.941 wagens plaats zal zijn. Maar voor het zover is, moet er nog een enorme constructie opgebouwd worden. Daar is men zopas mee begonnen.
“De voorbije dagen is de wapening aangebracht voor wat de eerste funderingszolen van de parking moeten worden”, legt ingenieur-architect Peter Weemaels van NMBS uit. Hij is de eindverantwoordelijke voor de bouw van de ondergrondse parking, maar ook voor de kiss en ride die er parallel mee loopt en voor een deel van de tangent. “De parking zal uiteindelijk bijna 300m lang worden en op een bepaalde plaats meer dan 80m breed”, zegt Weemaels. “Elk van de drie verdiepingen heeft een vloeroppervlakte van 20.000m². Om dat te kunnen bouwen is er 15.000 ton staal nodig als wapening voor een totaal van 100.000m³ beton. En dan rekenen we de diepwanden nog niet mee, die al een tijd geleden gebouwd werden.”
Eens die diepwanden klaar waren – ze steken tot 27m onder de begane grond en rusten in de vrijwel waterdichte kleilaag – kon het droogpompen en uitgraven beginnen. Om die enorme bouwput te realiseren, moet er niet minder dan 450.000m³ grond uitgegraven worden, waarbij men zelfs grond bovenhaalde die er sinds het tertiair ligt, een geologische periode die zich meer dan 3 miljoen jaar geleden situeert. Met dat uitgraven is de aannemer nu al zover gevorderd, dat hij kan starten met de eigenlijke constructie. Eerst brengt men zware funderingen aan onder de vorm van gewapende funderingszolen, waarop een reeks kolommen geplaatst wordt. Als dat klaar is, volgt een eerste vloerplaat en is niveau –3 gereed. Daar moeten dan nog eens twee niveaus boven komen en ten slotte een dakplaat die uit bijna 1m dik beton bestaat.
“Dankzij het systeem van diepwanden kunnen wij het wegpompen van grondwater tot een minimum beperken”, vertelt Peter Weemaels. “Maar toch nemen we geen risico en brengen we onder de diepste vloerplaat van de parking een drainagelaag aan. Die zal ook doorlopen onder de kiss & ride, de plaats waar men later op niveau -1 reizigers zal kunnen afzetten of oppikken.” Peter Weemaels wijst er ook op dat hier enkele sterke staaltjes vakmanschap tentoon gespreid worden. “Om het parkeren zo vlot en veilig mogelijk te maken, willen we het aantal kolommen in de parking zoveel mogelijk beperken. Daarom werken we met overspanningen tot een lengte van 16m, wat zeker geen sinecure is. Het studiebureau en de aannemer hebben trouwens al bewezen van geen kleintje vervaard te zijn, want diepwanden uitgraven vlak naast een drukke spoorlijn is zeker ook een huzarenstukje.”
Als het weer een beetje mee wil, kan er wellicht de hele winter doorgewerkt worden aan de constructie van de parking. Tot een temperatuur van +5 is er geen enkel probleem om het beton te storten. En zelfs wanneer het begint te vriezen is het dank zij speciale technieken en ‘voorverwarmd beton’ nog mogelijk om verder te werken. Bij de bouw van de parking zal op de werf gemiddeld een 50-tal personen aan de slag zijn.