De doodsbrieven geven in niet mis te verstane bewoordingen weer wat er bij Markta zoal op de lever ligt: ‘Geachte mensen, Waarom deze brief? Marktkramers hebben zoals elke zaak continuïteit nodig. In deze moderne tijd wil iedereen activiteiten organiseren en dan moet de markt “even uitwijken”. Zonder kwade bedoelingen worden we dan verplaatst naar andere straten en pleinen, waar we de helft ontvangen en waar onze klanten ons niet terugvinden. Het is hetzelfde alsof je een handelaar uit zijn winkel zet, een andere huurder binnenlaat, en als het seizoen voorbij is mag hij terugkeren. Probeer dit eens met een winkel in de Bruul bijvoorbeeld.
De marktkramers stellen voor dat activiteiten, maar willen dat dit in samenspraak gebeurt met hen. Indien er evenementen zijn kunnen ze best opgesteld worden na 14u. Sommige activiteiten kunnen doorgaan op een andere dag of een ander plein. De marktkramers willen ook een beleid kunnen voeren met zekerheden voor hunzelf, het personeel en de klanten. De organisatoren zouden eerst met moeten overleggen vooraleer dat organisatoren een evenement plannen.
Luc Mariën, voorzitter van Markta: “We streven steeds naar een én én verhaal. Mogelijk vindt iemand deze doodsbrief een smakeloze grap, maar ondernemen is vooruitzien. Alstublieft, laat ons mooi beroep niet tenondergaan. Houd rekening met de kramers en samen zorgen we voor een mooi welvarend Mechelen!”, besluit Mariën.
tekst: Paul Van Welden – Het Nieuwsblad
foto: innerspace.be