Dat is het resultaat van een grondige doorlichting van de fietsverbindingen in de gemeente. “Paaltjes op het fietspad zijn een belangrijke oorzaak van fietsongelukken. Daarom willen we nu snoeien in het aantal paaltjes en worden deze verwijderd waar ze echt niet noodzakelijk zijn,” zegt schepen voor mobiliteit Tom Ongena (Open Vld). Het initiatief komt er op aangeven van gemeenteraadslid Wim Pauwels (N-VA).
De voorbije weken werden de verschillende fietspaden en –verbindingen doorgelicht. “Op een dertigtal plaatsen staan er paaltjes of andere belemmeringen. Eén voor één werd nagegaan of deze strikt noodzakelijk zijn voor de veiligheid van de fietsers. Zo niet moeten ze weg of minstens verplaatst worden zodat ze geen gevaar meer vormen voor de fietsers,” zegt Ongena. Uiteindelijk zal dat op 20 plaatsen gebeuren. Het gaat bijvoorbeeld om het paaltje op het fietspad tussen de Vestinglaan en Strijbroek of de paaltjes op de fietsverbinding tussen de Kuikenstraat en de Lange Zandstraat.
Paaltjes op fietspaden zijn soms noodzakelijk, bijvoorbeeld om de toegang voor gemotoriseerd verkeer te voorkomen of om fietsers te doen vertragen bij het naderen van een gevaarlijk kruispunt. “Maar vaak vormen de paaltjes zelf een gevaar voor de fietser of zijn ze een kwelling voor wie bijvoorbeeld met een fietskar rijdt. Daarom behouden we nu enkel de strikt noodzakelijke paaltjes en doen we de rest weg of verplaatsen we die zodat er een bredere doorgang komt.” Een voorbeeld van paaltjes die verplaatst worden, maar toch behouden blijven, zijn die op het fietspad tussen de Daliastraat en de Mechelsesteenweg.
Naast het verwijderen of verplaatsen van paaltjes, zullen er ook uniforme verkeersborden komen die duidelijker aangeven dat het om een fietspad gaat.
foto: destentor.nl