De stad Mechelen voert kortparkeren in tussen de Ganzendries en de Korenmarkt. Daar mag vanaf 15 september maximum 30 minuten lang geparkeerd worden aan een tarief van 50 eurocent. Schepen van Mobiliteit Marina De Bie: “Door de parkeerduur te verkorten vergroot de kans voor binnenrijdende bestuurders die snel een boodschap willen doen om meteen een plaats te vinden. De (midden)langparkeerders kunnen zoals steeds terecht in de ondergrondse parkings, parking Zandpoortvest, en de gratis randparking aan het Douaneplein. Door het grote succes van de shoppingshuttle zijn dat aantrekkelijke alternatieven.”
Parkings Hoogstraat en Lamot kunnen de langparkeerders uit de directe omgeving opvangen. Het handelscomité Binnenstad Zuid is voorstander van de maatregel, voorzitter Geert Milis: “De Hoogstraat kent verschillende winkels die voor kortparkeren in aanmerking komen. De straat wil zich profileren als ‘boodschappenstraat’ waarbij bezoekers uitgenodigd worden om snel even een boodschap te doen. Steeds meer klanten komen te voet of met de fiets. Met de nieuwe kortparkeerplaatsen hopen we het zoekverkeer van automobilisten tegen te gaan. Iedereen zal snel een parkeerplaats vinden, boven- of ondergronds, aan een schappelijke prijs.”
“Het stadsbestuur levert grote inspanningen ten gunste van de Hoogstraat. Na de volledige heraanleg van de straat, is het stadsbestuur ook tussengekomen in de kosten van het heropeningsfeest en zo onrechtstreeks in de aanschaf van een geluidsinstallatie door het handelscomite. Daarnaast wordt de leegstand actief afgepakt, werd de Hoogstraat de proeftuin van het project Café Herman, werd ze de eerste fietsstraat van Vlaanderen en is er nu dus ook de invoering van het kortparkeren. En dit alles met resultaat: de laatste jaren kent de Hoogstraat als handelsstraat een duidelijke (her)opleving!” aldus schepen van economie Wim Jorissen.
In tegenstelling tot het proefproject met de kortpakeerplaatsen op de Vijfhoek worden in de Hoogstraat geen parkeersensoren aangebracht. Hoewel de proef heeft aangetoond dat de sensoren goed werken en betrouwbaar zijn, wordt in de Hoogstraat gewerkt met regelmatige controle door de parkeerwachters. De sensoren worden in de toekomst vermoedelijk ingezet bij een nieuw project dat automobilisten meteen moet doorverwijzen naar een vrije parkeerplek.
foto: Google Streetview