In samenwerking met het bedrijf ASCO realiseerde een team van studenten Ontwerp- en productietechnologie van Thomas More-hogeschool hun jongensdroom: ze ontwierpen en bouwden de AERO-bike, een elektrische motorfiets in titanium die de vergelijking kan doorstaan met de huidige 50cc aangedreven motorfiets. “Een clean en geruisloos alternatief voor de stinkende lawaaierige brommer!”, zegt student Christoph Diddens trots.
Jongensdroom wordt werkelijkheid
Het idee ontstond 2 jaar geleden: studenten Ontwerp- en productietechnologie van de Thomas More-hogeschool droomden ervan een moto te ontwerpen en produceren die een alternatief kon bieden voor de soms stinkende en lawaaierige 50cc aangedreven motorfiets. Hun idee: een elektrische motorfiets bouwen uit titanium; een hoogwaardig en hoogperformant materiaal dat voornamelijk gebruikt wordt in de vliegtuigbouw.
Ze klopten met het idee van de AERO-bike aan bij vliegtuigbouwer Asco in Zaventem en vonden daar veel bijval. Asco was meteen bereid om de productie van de bike te faciliteren en stelde materiaal, machines en kundige begeleiding ter beschikking. Vorig academiejaar werd het ontwerp volledig op punt gesteld, dit jaar werden de verschillende stukken geproduceerd en gemonteerd, en werd de AERO-bike uitgebreid getest.
16km aan 60km/u
“We zijn in ons opzet geslaagd.” glundert Christoph Diddens, één van de studenten die de AERO-bike mee realiseerde. “We hebben echt alles van A tot Z zelf gedaan: van projectplanning over aankoop van onderdelen en materiaal tot het bouwen van de AERO-bike zelf. Noem het gerust een voorbeeld van zeer intensief werkplekleren. Vooral de productiefase bleek moeilijker dan aanvankelijk gedacht: titanium biedt veel voordelen, maar is ook moeilijk bewerkbaar.”
“We zijn best trots op het resultaat,” zegt docent Jeroen Mingneau die het project begeleidde. “met onze elektrische bike kunnen we 16 km rijden aan een snelheid van 60km per uur. Met een snellader heeft de E-bike bovendien op 40 minuten terug zijn volledige capaciteit, en kan je opnieuw de baan op.”
“En dat niet alleen. De AERO-bike ziet er ook echt cool uit.” grapt Christoph. “Nieuwsgierigen kunnen tijdens de infodag van 28 juni een testritje maken.”
Tankstation op je rug
Volgend jaar gaat het team studenten van Ontwerp- en productietechnologie nog een stapje verder. Ze willen een rugzak ontwikkelen met een extra batterijpakket, zodat de range van de AERO-bike aanzienlijk uitgebreid wordt. Tanken betekent dan dat je de lege rugzak inwisselt voor een volle, en je je tocht verderzet. Een nieuwe jongensdroom waarvoor de Thomas More-hogeschool nog partners zoekt!
foto: Facebookpagina Ontwerp- en Productietechnologie Thomas More