Bedoeling is zoveel mogelijk wijkbewoners te betrekken bij de plannen voor de vernieuwing van de wijk. Dit weekend houdt de expo halt in parochiezaal Wolvenberg, volgende week vind je de panelen in supermarkt Lidl. Bewoners kunnen er informatie krijgen over de toekomstplannen voor hun buurt en zelf ideeën geven over hoe de wijk er in de toekomst volgens hen moet uitzien.
Begin juli werden de infopanelen al opgesteld in zaal Papenhofke. Nu verhuizen ze naar twee nieuwe locaties. Zaterdag houdt de infotentoonstelling van 10 tot 15u halt in parochiezaal Wolvenberg. “We willen de hele wijk in al haar diversiteit bij dit participatietraject betrekken. We leveren extra inspanningen om ook de Mechelaars van andere origine te bereiken. Deze parochiezaal krijgt dagelijks veel mensen uit de Assyrische gemeenschap over de vloer. Ook hen willen we informeren en duidelijk maken dat elke wijkbewoner zijn gedacht mag zeggen en mee kan beslissen over de toekomst van wijk”, vertellen schepenen Katleen Den Roover en Marc Hendrickx. Stadspersoneel en wijkambassadeurs zullen aanwezig zijn om op vragen te antwoorden. Priester Idris Emlek juicht het initiatief toe. “De samenwerking is een positief gebeuren in de verdere ontwikkeling van de wijk, en zorgt voor een versterking van de cohesie tussen buurtbewoners onderling.”
Van dinsdag 12 tot en met donderdag 14 augustus vind je de infopanelen terug in grootwarenhuis Lidl in de Nekkerspoelstraat. Daar kunnen klanten de tentoonstelling vrij bezoeken tijdens de openingsuren van de winkel.
De infotentoonstelling
De tentoonstelling, die op 14 panelen van 1 meter breed en 2 meter hoog staat, omvat 4 thema’s: mobiliteit, openbaar domein, groen en voorzieningen. Het is bovendien een interactieve tentoonstelling. De bewoners worden uitgenodigd mee na te denken, te reageren en ideeën te geven. Zo krijgen ze de kans hun ideale park te tekenen of ideeën voor kunstwerken door te geven.
Verloop participatietraject
Het participatietraject ‘Samen voor Nekkerspoel’ loopt nog tot einde dit jaar. De ambassadeurs blijven in de weer om nieuwe ideeën en reacties te verzamelen. De volgende stap zijn de ‘budget games’. De bedoeling is om een keuze te maken uit alle voorstellen, rekening houdend met het beschikbare budget. Je kan het participatietraject op de voet volgen via www.mechelen.be/samenvoornekkerspoel
foto: campagnebeeld stad Mechelen