Deze nieuwe shuttledienst gaat hand in hand met de grootste promotiecampagne rond handel in de binnenstad die de stad ooit voerde, en volgend schooljaar van start gaat.
Om de bereikbaarheid van het winkelcentrum optimaal te garanderen, start Mechelen vanaf 1 augustus met een gratis pendeldienst tussen de gratis overloopparking aan De Nekker – randparking Douaneplein en de Vijfhoek, met enkele tussenstops (zie traject op foto). Daarvoor zal de stad samenwerken met het Mechelse taxibedrijf Hallo Taxi. Elke zaterdag zullen pendelbusjes over en weer rijden. Maar ook op koopzondagen kunnen shoppers hun auto gratis kwijt buiten de stadsrand en gebruik maken van de gratis pendeldienst.
“We blijven als stad op zoek gaan naar manieren om de mobiliteit te verduurzamen, zonder in te boeten aan bereikbaarheid. Dit initiatief is daar een mooi voorbeeld van. We hebben nog heel wat (gratis) parkeercapaciteit aan de rand van de stad. Door het gebruiksgemak te vergroten, kunnen we dit potentieel beter benutten”, vertelt schepen van mobiliteit Marina De Bie.
“Bereikbaarheid heeft Mechelen voor op andere steden. Het is onze opdracht om voortdurend te experimenteren met nieuwe vormen van stedelijke mobiliteit. Daarmee willen we niet alleen onze voorsprong veilig stellen en versterken, maar willen we – ook op het gebied van mobiliteit – proeftuin zijn voor andere centrumsteden in Vlaanderen”, vult burgemeester Bart Somers aan.
De shuttlebusjes rijden van 10 tot 19u en rijden ongeveer een half uur over het traject van 6 km. Om de wachttijd zoveel mogelijk te beperken, worden vijf bussen op hetzelfde traject ingelegd. De maximale wachttijd bedraagt dan vijf minuten. Elk minibusje biedt plaats aan 8 personen.
De busjes zullen volgend traject afleggen:
Overloopparking Nekker – Zandpoortvest 2 – Zandpoortvest 1 – K. Mercierplein (Oude Brusselsestraat) – Ganzendries – Korenmarkt – Vijfhoek – Zandpoortvest 1 – Zandpoortvest 2 – Parking Douaneplein – Overloopparking.
“Wij gaan ons als taxibedrijf ten zeerste inspannen om dit vlot te laten verlopen. De chauffeurs krijgen allemaal een goede uitleg en zullen zeker goed gebriefd worden om een vlotte opstart te garanderen”, vertelt Christine Verstraete van Hallo Taxi. “Voor ons is het een hele uitdaging om aan dit project te mogen meewerken en wij hopen dan ook dat dit initiatief positief onthaald zal worden bij iedereen.”
Dynamische borden wijzen de weg
De pendelbus wordt ook aangekondigd op de dynamische parkeergeleidingsborden die verspreid staan over de invalswegen van onze stad. Deze zijn voorzien van een extra tekstveld waarop bijkomende boodschappen kunnen worden meegegeven. Wie de stad inrijdt wordt dus meteen ingelicht over de shuttleservice en door het dynamisch parkeergeleidingssysteem vlot tot op parking Douaneplein geleid.
Half jaar proefperiode
De pendeldienst loopt een proefperiode tot 31 januari 2015. Na die zes maanden wordt de service geëvalueerd. Bij een positieve evaluatie kan het initiatief bestendigd worden, eventueel totdat de parking onder de Speecqvest en het extra verdiep op parking Zandpoortvest gerealiseerd zijn. Deze zullen parkeerruimte bieden aan zeker 600 voertuigen. “Vooral op zaterdag stelt zich een nijpend parkeerprobleem. In afwachting van de bouw van de nieuwe ondergrondse parking Bruul, kan de pendeldienst hierop een antwoord bieden. Hierdoor worden honderden parkeerplaatsen via een korte – en gratis – rit met de pendel bereikbaar en vullen zij het bestaande parkeeraanbod aan. Mechelen biedt hiermee een antwoord op een dringende vraag van haar handelaars”, aldus schepen van economie Wim Jorissen.
Grootste promotiecampagne Mechelen Winkelstad
De shuttledienst is een schakel in de beleidsstrategie om Mechelen nog sterker op de kaart te zetten als aantrekkelijke winkelstad. De stad Mechelen investeert in de toekomst. Daarbij hoort ook een goed draaiende economie en handelsapparaat. Ten eerste legt de stad de belangrijkste winkelas Bruul-Botermarkt-Vijfhoek opnieuw aan. De werken zullen worden beloond met een pracht van een winkel-wandelboulevard, die zich zal uitstrekken vanaf de Grote Markt, het hart van de historische stad, tot aan het station, een belangrijke toegangspoort om onze stad te ontdekken. Daarnaast investeert het stadsbestuur de komende twee jaar 150 000 euro in de grootste promotiecampagne die de stad ooit voor en met haar handelaars voerde. In het najaar schiet deze campagne uit de startblokken.
Nog extra maatregelen nodig
“De invoering van de pendelbus is belangrijk, maar is niet voor alle problemen een oplossing”, besluit schepen De Bie. “We werken nog steeds aan een betere ontsluiting van De Nekker, de ziekenhuizen en de begraafplaats. Er lopen nog gesprekken met de De Lijn om deze te bedienen of aanvullend vervoer mee te financieren. We hopen ook hier binnenkort een doorbraak te realiseren.”
Kritiek
De vakbonden van De Lijn noemen de invoering van de pendelbussen een “uit de hand gelopen reclamestunt, noch duurzaam noch sociaal”. De werknemersvertegenwoordigers vinden dat er eerder moet geïnvesteerd worden in het bestaande reguliere openbaar vervoersnet. Openbaar vervoer dat tevens de nodige garanties biedt op vlak van loon- en arbeidsvoorwaarden, aldus nog de vakbonden. Verder vragen ze zich in een gezamenlijk persbericht af of de voorwaarden die tussen het stadbestuur en het taxibedrijf werden afgesproken wel voldoen aan alle regels en normen.