Vrijdagmiddag werden in Mechelen de resultaten voorgesteld van het Hotelrapport 2013 voor de Vlaamse Kunststeden Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen. Het hotelrapport werd vijf jaar geleden opgestart door Antwerpen, Brugge en Gent. Sinds dit jaar zijn ook de bevindingen voor Mechelen en Leuven opgenomen. De resultaten van het rapport zijn gebaseerd op objectief onderzoeksmateriaal dat met de medewerking van de hotelsector uit de Vlaamse Kunststeden werd verzameld.
Hoge representativiteit
In Mechelen namen 9 van de 13 hotels deel aan het onderzoek. “Die 9 hotels vertegenwoordigen 89% van alle kamers in Mechelen. Dat is een uitzonderlijk hoge score. Hun medewerking en het kwalitatief cijfermateriaal uit dit rapport zijn een representatieve en vooral hulpvolle bron van informatie om ons toeristisch beleid verder uit te bouwen”, zegt uittredend schepen van Toerisme Frank Nobels.
Aanbod hotels in Mechelen
De vijf kunststeden tellen samen 220 hotels. In Mechelen zijn dat er dus 13, samen goed voor 520 kamers. Van de 13 hotels zijn er zes geïntegreerd in hotelketens, zes particuliere hotels en één vrije keten. De Dijlestad herbergt vooral drie- en viersterrenhotels. Samen vormen zij 92% van het aanbod. Gemiddeld telt een hotel hier 40 kamers.
Vooral toeristen op zakenreis
Uit de resultaten blijkt dat de Mechelse hotelsector vooral zakentoeristen ontvangt. Dat bewijst het aandeel van ruim 59 % van de gerealiseerde kamerovernachtingen. Het recreatieve toerisme neemt ruim een derde van de kamerovernachtingen in, en de MICE-markt realiseert een aandeel van 7,30%.
Kamerbezettingsgraad en kamerprijs
De gemiddelde kamerprijs in Mechelen bedroeg in 2013 90,50 euro (exclusief ontbijt, btw en eventuele overnachtingstaks). Hiermee scoren de Mechelse hotels als beste van de vijf kunststeden. De hoge score is te verklaren doordat:
– het aanbod in Mechelen vooral bestaat uit 3- en 4-sterrenhotels
– het grote deel van de bezoekers uit het segment zakentoerisme komt, die een hogere prijs betalen dan de recreatieve toerist
– de vraag naar hotelkamers in Mechelen in 2013 zeer hoog was, waardoor de hoteliers een goede kamerprijs konden aanbieden
In februari, september, oktober en november betaal je het meest voor een kamer: telkens boven de 95 euro. Juli en augustus zijn dan weer minder drukke maanden, wat ook een lagere kamerprijs als gevolg heeft.
De gemiddelde kamerbezettingsgraad in Mechelen bedraagt 65 %, wat lager is dan het gemiddelde voor de kunststeden, nl. 72 %. Dit geeft de hotels in Mechelen een opportuniteit en groeipotentieel. De cijfers illustreren dat er zeker nog groei is voor de markt van recreatieve toeristen, die nu nog slechts 1/3 van de markt uitmaken. Toerisme Mechelen zal samen met de hotels inzetten op projecten in 2014 en 2015 om dit marktaandeel te vergroten, met name door acties waardoor Mechelen als kinderstad aantrekkelijker wordt om te verblijven voor gezinnen met kinderen. Bovendien zullen in 2015 samen met de lokale horeca ook campagnes uitgewerkt worden rond gastronomie en de biercultuur. Er is dus nog veel potentieel in dit marktaandeel voor de hotels.
Vanaf 2014 is ook gestart met een MICE-werking, wat ervoor moet zorgen dat we meer teambuildings, bedrijfsmeeting, incentives en kleinere congressen naar Mechelen kunnen halen.
foto: hotelinvest.ro