Telenet neemt een participatie van 50% in De Vijver Media via een overname van Sanoma’s aandeel voor 26 miljoen euro en een additionele cash investering in het bedrijf van 32 miljoen euro. Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver Media en zijn zakenpartner Erik Watté houden via hun vennootschap W&W 25 % van de aandelen aan. Ook Corelio behoudt 25% van de aandelen in De Vijver Media.
Dankzij de lange termijn-participatie van Telenet krijgen SBS én Woestijnvis opnieuw zuurstof om hun strategie verder uit te bouwen en worden nieuwe financiële en technologische mogelijkheden gecreëerd voor de Vlaamse audiovisuele sector om lokale creatieve topprogramma’s te blijven produceren, aldus Telenet. De overeenkomst wordt nu – zoals wettelijk verplicht – voorgelegd aan de Europese Mededingingsautoriteiten voor finale goedkeuring.
Dankzij de participatie in De Vijver Media wil Telenet naar eigen zeggen impulsen geven aan een nieuw zendermodel en samen met de zenders VIER en VIJF ook het Vlaamse zenderlandschap mee helpen innoveren. Door de groeiende convergentie tussen vaste en mobiele diensten en het naar elkaar groeien van internet en klassieke televisie, moet de volgende stap gezet worden om de klant de nieuwe mogelijkheden optimaal te laten benutten. Telenet gelooft dat het in samenwerking met VIER en VIJF kan meewerken aan een nog rijkere televisie-ervaring voor de consument.
John Porter, CEO Telenet: “Ik ben erg blij dat we een overeenkomst hebben kunnen bereiken met De Vijver Media. Onze participatie in dit uiterst creatieve bedrijf is voor ons een nieuwe stap om innovatie in lokale content te realiseren, samen met een bestaande sterke zendergroep. Ons doel is om de Vlaamse kijker het beste en modernste multimediale entertainment te bieden. Met een participatie in De Vijver Media moet dat mogelijk zijn. Vanzelfsprekend is dit geen evidente stap voor een kabelbedrijf, maar ik ben ervan overtuigd dat het Vlaamse medialandschap alleen maar sterker zal worden door deze instap en dat de Vlaamse kijker daar alle vruchten van zal plukken.”
Wouter Vandenhaute, CEO De Vijver Media: “Door de instap van Telenet kunnen we met vertrouwen naar de toekomst kijken. Woestijnvis wil een sterk en vernieuwend productiehuis blijven en VIER en VIJF willen verder groeien. Een televisielandschap met naast een openbare omroep twee volwaardige commerciële spelers biedt op lange termijn de beste garantie op kwaliteit voor de Vlaamse kijker, die de voorbije twee jaar geweldig verwend is. Telenet zal ons niet alleen de nodige rugwind geven, hun technologische knowhow kan ons ook serieus helpen om een sterke positie uit te bouwen in een sector die in de komende jaren meer dan ooit in beweging zal zijn.”
Ook Luc Missorten, CEO van Corelio, ziet Telenet binnen De Vijver Media als partner voor sterke en duurzame ambities binnen het audiovisuele segment: “Met Mediahuis hebben we recent een sterk partnerschap geïnitieerd voor de verdere uitbouw en innovatie van onze print en digitale uitgeefactiviteiten. Telenet is een bijzonder innovatief Vlaams media- en technologiebedrijf. Deze knowhow gecombineerd met de creatieve inbreng van Woestijnvis en met de journalistieke en uitgeversexpertise van Corelio, biedt garanties voor een sterk samenwerkingsverband binnen De Vijver. Corelio is blij mee de motor geweest te zijn voor twee zo sterke partnerschappen in het snel wijzigend medialandschap.”
Telenet benadrukt dat de participatie in De Vijver Media niet zal leiden tot een verandering in de overeenkomsten die zij beiden vandaag hebben met andere televisie-aanbieders. Telenet zal de activiteiten van De Vijver Media niet consolideren.