Voka – Kamer van Koophandel Mechelen roept de politici op om na 25 mei onmiddellijk in te zetten op de economische troeven van de regio. “Er is nood aan actie op korte termijn om die troeven niet te verliezen”, zegt algemeen directeur Frédéric Achten. “We moeten met z’n allen de krachten bundelen en de troeven verder optimaliseren en benutten.”
Met zijn centrale ligging kan het arrondissement Mechelen volgens Voka – Kamer van Koophandel Mechelen uitgroeien tot een sterk centraal ankerpunt dat mee vorm geeft aan een sterk Vlaanderen. Toch zijn daarvoor heel wat initiatieven nodig. “We voelen de mobiliteitsdruk van Antwerpen en Brussel en het ontbreekt ons aan een degelijke oost-westverbinding”, aldus Bart De bruyn, manager Belangenbehartiging. “Daarom is het noodzakelijk om op korte termijn te streven naar een duurzame mobiliteitsmix.” Naast de nodige weginfrastructuurwerken en optimalisaties op dat vlak, pleit Voka – Kamer van Koophandel Mechelen ook voor de inzet van de mogelijkheden van watertransport en spoorvervoer. “Die mogelijkheden zijn er in de regio, maar de overheden moeten dan wel de keuze maken om hierop in te zetten en alle vervoersmodi op elkaar af te stemmen.” Daarvoor pleit Voka – Kamer van Koophandel Mechelen in zijn memorandum in aanloop naar de verkiezingen.
De aanpak van bepaalde missing links moet op korte en middellange termijn zorgen voor een vlottere doorstroming van het lokale, regionale en doorgaand verkeer. Ontsluiting van bedrijventerreinen via de nodige ontbrekende weginfrastructuur, evenals de nodige voorzieningen voor fietsers en een degelijke aansluiting van het openbaar vervoer op belangrijke knooppunten, zoals Brabantnet, stations in Lier, Mechelen en Heist-op-den-Berg op bedrijfsvriendelijke uren, zorgen voor een divers aanbod aan woon-werkverkeer.
Vele auto-, spoor-, en vaarwegen doorkruisen de regio, wat naast heel wat lasten ook zorgt voor tal van opportuniteiten. Dat de regio de kaart van het openbaar en alternatief vervoer zal moeten trekken, blijkt uit het dichtslibben van het wegennet. “De primaire verbindingswegen (N10, N13, N14, N15 en N16) die de intra-arrondissementele verbindingen verzorgen, hebben te lijden onder het toenemend verkeer”, aldus Achten. “De inspanningen inzake spoor en openbaar vervoer dienen verder gezet te worden en optimaal ingezet in de totale aanpak. Maar daarvoor moeten alle instanties dan wel bereid zijn tot overleg en afstemming op elkaar.”
Door een versterkte samenwerking met de waterwegbeheerders kan de regio werken aan een versterking van haar ‘watergebonden imago’. Het arrondissement Mechelen heeft een uitgebreid waterwegennet dat het verbindt met de haven van Antwerpen en het verdere binnenland (Leuven en Brussel). Het Zeekanaal en de Leuvense Vaart vormen economische levensaders. Om het economisch potentieel van deze waterwegen maximaal te benutten, moet de aansluiting en ontsluiting van het Zeekanaal en de andere waterwegen via spoor- en weginfrastructuur uitgebouwd worden.
Enkele aandachtspunten op een rijtje:
– Aanpak N10 voor een vlottere en veiligere doorstroming tussen Lier en Heist-op-den-Berg
– Aanpak en verbetering oost-westverbinding in het arrondissement tussen Willebroek en Mechelen (N16) en Mechelen en Heist-op-den-Berg (N15). De eerste verbinding zorgt eveneens voor een verbeterde doorstroming van Mechelen-Noord naar A12
– Ontsluiting van bedrijventerreinen via fietsparkings / poolfietsen, carpoolparkings en bediening door het openbaar vervoer (cfr. aansluiting naar stations), onder andere ook afgestemd op de uren ploegenarbeid
– Optimalisatie R6 (met fly-overs), oa voor ontsluiting regionaal ziekenhuis
– Begeleiding van vrachtwagens via de realisatie van een vrachtroutenet en de aanleg van vrachtwagenparkings om overlast aan te pakken
– Mogelijkheden van de tramlijn Brabantnet (langs A12) optimaliseren door goede en bereikbare P&R’s
– Vlot superknooppunt E19-N16-R6, met onder andere de ontsluiting van Mechelen-Noord via een betere (rechtstreekse) aansluiting op (op- en afrit) E19, bijvoorbeeld via een tunnelboring
– Herinrichting verkeerswisselaar N16-A12-N17
De geschiedenis leert Voka – Kamer van Koophandel Mechelen dat het vaak jarenlang, tot zelfs decennia duurt vooraleer ideeën voor hoognodige infrastructuurprojecten evolueren van een ontwerp tot een werf in uitvoering. Dit geldt onder meer voor belangrijke mobiliteitsdossiers voor het arrondissement Mechelen, zoals de doortrekking van de R6 van Sint-Katelijne-Waver naar Putte en de aanpak van de kruispunten op de Ring in Lier. Nochtans zijn deze investeringen essentieel voor een vlotte bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer, wat onontbeerlijk is voor de verdere ontwikkeling van het economisch potentieel in de ruime regio.
Voka – Kamer van Koophandel Mechelen stelt vast dat het beleidsniveau de afgelopen weken gehoor heeft gegeven aan zijn oproep tot handelen in verschillende lopende projecten, waarop het uitdrukkelijk de aandacht heeft gevestigd. Zo heeft de Vlaamse overheid zich geëngageerd om vanaf volgend jaar werk te maken van de ondertunneling van het kruispunt van de Lierse Ring met de Mechelsesteenweg. In Mechelen heeft uittredend Vlaams minister-president Kris Peeters voorrang beloofd aan de bouw van de fly-over aan Liersesteenweg, met oog op de goede ontsluiting van het nieuwe regionaal ziekenhuis tegen de opening in het najaar van 2018.
Omwille van ook hun economisch belang voor de streek drukt Voka – Kamer van Koophandel op het belang dat deze beloftes ook na 25 mei standhouden en de aandacht voor investeringen in een goede mobiliteit en bereikbaarheid van het arrondissement Mechelen volgehouden blijft. En daarvoor is volgens de werkgeversorganisatie een duurzame mobiliteitsmix en inspanning nodig.
foto: algemeen logo VOKA