De Mechelsebaan wordt niet alleen helemaal heraangelegd, maar wordt ook voorzien van degelijke fietspaden en een nieuwe gescheiden riolering.
De heraanleg van de Mechelsebaan is een dossier dat al erg lang aansleept. Ondertussen bijna 10 jaar geleden besliste de provincie Antwerpen om de Mechelsebaan vanaf Duffel tot aan de Ring van Mechelen opnieuw aan te leggen. Een studiebureau werkte in haar opdracht de eerste plannen uit. Ondertussen besliste de Vlaamse Milieumaatschappij om de rioleringswerken te subsidiëren en werd gestart met een ontwerp voor nieuwe rioleringen. In 2009 stond de provincie haar wegen af aan de Vlaamse overheid, maar een aantal van de lopende studies voor de heraanleg van de Mechelsebaan werden niet mee overgeheveld. Dat zorgde voor vertraging in het dossier. Nu is het dossier terug vlot getrokken.
“De Mechelsebaan in Duffel is al lang in slechte staat. Het wegdek is versleten en in Duffel vind je waarschijnlijk geen slechtere fietspaden dan langs deze gewestweg. Bovendien heeft de Mechelsebaan bij wijze van spreken de breedte van een landingsbaan, waardoor de snelheidsbeperkingen niet goed worden nageleefd. Ik ben dan ook zeer tevreden dat we de Vlaamse overheid konden overtuigen om in de Mechelsebaan te investeren.” zegt Staf Aerts, schepen van Openbare Werken.
Het gemeentebestuur en de Vlaamse overheid werken de plannen voor de Mechelsebaan dit jaar verder uit, zodat er in 2015-2016 een aannemer kan worden aangesteld. Het gaat om een traject van 2,5 km en op basis van de eerste ramingen zal de totaalprijs van dit project ongeveer 5,5 miljoen euro bedragen. Het leeuwendeel van dit bedrag wordt gedragen door de Vlaamse overheid als wegbeheerder en via de rioleringssubsidies van de Vlaamse Milieumaatschappij.
foto: google maps