Met dat project willen de Stad Vilvoorde, Stad Mechelen – Oh! Ondernemershuis, Voka – Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde – Flanders Smart Hub, Voka – Kamer van Koophandel Mechelen en Thomas More als projectpartners de regio Mechelen-Vilvoorde positioneren als cross media regio en ondernemerschap en innovatie in cross media aantrekken en versterken. Dat gebeurt door bedrijven, overheden en kennis- en onderwijsinstellingen met elkaar in contact te brengen via netwerkactiviteiten en een digitaal platform, dat vandaag werd gelanceerd. De komende maanden wordt nog een onderzoek uitgevoerd naar de concrete situatie van cross-media en de troeven en mogelijkheden.
In de regio Mechelen – Vilvoorde zijn tal van mediaspelers gevestigd. Het gaat om een heterogene groep van cross media bedrijven (audiovisueel, radio, print, web, mobile, … ) die verschillend zijn in omvang, bedrijfsmodel, innovatiekracht en conjunctuurgevoeligheid. Zo huisvest Vilvoorde vandaag onder meer Medialaan, Ring TV, Kanaal Z en Videohouse. Daarnaast betrekken het productiehuis Woestijnvis en het weekblad HUMO, in Vilvoorde een pand aan het Zeekanaal Brussel-Schelde. Mechelen heeft met Telenet de grootste leverancier van kabeldiensten in België op haar grondgebied. Daarnaast zijn Sanoma Media, Wolters Kluwer, Endemol België, Plantyn en Sultan Sushi maar enkele voorbeelden van cross media bedrijven die Mechelen als vestigingsplaats hebben. In totaal telt de regio meer dan 50 kleine of grote cross media ondernemingen.
Via een samenwerking tussen lokale overheden, het bedrijfsleven en kennis- en onderwijsinstellingen wil Track25 de regio Mechelen-Vilvoorde als Vlaamse cross media regio op de kaart zetten en ondernemerschap en innovatie in cross media sectoren aantrekken en versterken. “In Vlaanderen is de regio Mechelen – Vilvoorde dé uitvalsbasis bij uitstek voor ondernemen, innoveren en opleiden in cross media. Dat moet het idee zijn”, concluderen schepen Lokale Economie Wim Jorissen van Mechelen en burgemeester Hans Bonte van Vilvoorde eensgezind.
Concreet werd maandag onder de noemer Track25 een digitaal platform gelanceerd dat onder andere cross-medianieuws, activiteiten, de troeven van de regio, zoekertjes, vacatures, ea bundelt. Dit online platform zal de komende maanden verder uitgebouwd worden. Daarnaast vinden de komende maanden netwerkactiviteiten plaats om bedrijven, overheden en kennis- en onderwijsinstellingen met elkaar in contact te brengen, wat moet leiden tot een bijzondere kruisbestuiving van kennis en resources. In de toekomst willen de projectpartners onder de noemer Track25 nog verder samenwerken rond informatieverstrekking, opleiding en het creëren van ruimte, werkplekken en een ondernemingsvriendelijk klimaat. Een onderzoek moet leiden tot een stappenplan voor lokale overheden die een kennisintensieve en innovatieve, creatieve industrie willen bevorderen.
De naam Track25 verwijst naar Spoorlijn 25, de eerste publieke spoorlijn op het Europese vasteland die Vilvoorde met Mechelen verbindt en een tijdperk van economische industrialisatie en bloei in de regio inleidde. Het was op deze spoorlijn dat op 5 mei 1835 de eerste publieke treinrit op het Europese vasteland plaatsvond. Track25 staat nu, 179 jaar later, symbool voor een nieuwe vorm van industrialisatie en innovatie in de regio, namelijk die van de cross media industrieën op de as Vilvoorde-Mechelen, één waarbij de herontwikkeling van de stationsomgevingen in Vilvoorde en Mechelen belangrijke kansen biedt. Op die manier wil Track25 de verbinding zijn in een regio vol troeven voor cross media spelers.
De regio Mechelen – Vilvoorde heeft volgens de projectpartners alle troeven op zak om de cross media sector een toekomst te bieden. “Met onder andere een strategische ligging in het hart van Vlaanderen, een uitstekende bereikbaarheid, een regio van cross media bedrijven, de aanwezigheid van kennisinstellingen en mediaopleidingen, … is er al een stevige basis”, aldus de projectpartners. “Verder bieden de stationsprojecten in Mechelen en Vilvoorde en de aantrekkelijke huisvestingmogelijkheden op vlak van ondernemen heel wat opportuniteiten.”
Met steun van de Vlaamse Overheid (Agentschap Ondernemen) slaan de steden Mechelen en Vilvoorde samen met Ondernemershuis Oh!, Voka – Kamer van Koophandel Mechelen, Voka – Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde/Flanders Smart Hub en Thomas More de handen in elkaar om de regio als cross media regio te positioneren en ondernemerschap en innovatie in cross media sectoren (print, mobile, radio, tv & web) te versterken.
foto: VOKA Mechelen