Eerder dit jaar opende de provincie Antwerpen het nieuwe stuk fietsostrade tussen de stations van Duffel en Sint-Katelijne-Waver. Deze week start ze met de verdere aanleg, langs de oostkant van de spoorweg, richting Mechelen. De provincie Antwerpen verkiest de aanleg van een vrijliggende fietsweg maar op het terrein en met het beschikbare budget is dat niet overal haalbaar. In Sint-Katelijne-Waver vertaalt de fietsostrade zich daarom in fietssuggestiestroken, een fietsweg en een fietstunnel.
Vanaf het station loopt de fietsostrade over de Spoorweglei. Om daar de situatie voor fietsers te verbeteren voorziet de provincie Antwerpen voor hen fietssuggestiestroken en voor het gemotoriseerde verkeer snelheidsremmende maatregelen. Die houden in dat de maximum toegelaten snelheid naar 50 kilometer per uur daalt, de kruispunten verhoogd aangelegd worden en 5 verkeerskussens voorzien worden. Aan het woonwagenpark sluit de fietsostrade via een helling aan op de hoger gelegen fietsweg en de fietstunnel onder de Mechelse Ring. Vanaf het militaire domein legt de provincie Antwerpen parallel aan de spoorweg een nieuwe fietsweg in rood cementbeton en met 3 meter breedte aan. Ze bouwt op dat traject ook een fietstunnel door het talud van de Duivenstraat.
In Mechelen botst de fietsostrade op de waterloop ‘Vrouwvliet’ waar de provincie Antwerpen nu al een nieuwe fietsbrug bouwt. Die brug zal de fietsers over de Vrouwvliet en onder de spoorweg door brengen. De fietsostrade loopt dan verder als traditionele rode fietsweg aan de westkant van de spoorweg. Tot aan de Kleine Nieuwedijkstraat wordt de fietsweg drie meter breed, tot aan het station Mechelen-Nekkerspoel krijgt hij een breedte van vier meter.
Om van Sint-Katelijne-Waver naar het centrum van Antwerpen te fietsen, heb je via de fietsostrade amper een uur nodig. Met de auto ben je gemiddeld 1 uur en 20 minuten onderweg. Niet verwonderlijk dus dat al 4500 mensen elke werkdag de fietsostrade gebruiken om naar hun werk of school te fietsen. “Voor de aanleg van het laatste stuk, tot in Mechelen, houden we rekening met andere wegenwerken in de regio en met de thuiswedstrijden van voetbalclub KV Mechelen. Als alles volgens de planning verloopt en de weersomstandigheden gunstig blijven, is de fietsostrade tegen het einde van dit jaar helemaal klaar.”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit. Voor meer informatie over de werken, contacteer Steunpunt Fiets provincie Antwerpen, via het invulformulier op www.steunpuntfiets.be of via steunpuntfiets@admin.provant.be.
Het provinciebestuur hecht veel belang aan bovenlokale fietsroutes voor woon-werk- en woon-schoolverplaatsingen. Daarom investeert ze in de aanleg van deze fietsostrade Antwerpen-Mechelen. “Voor de fietsostrade in Sint-Katelijne-Waver ramen we de kosten op 1,2 miljoen euro.” licht Luk Lemmens verder toe. “Is het traject klaar, dan dragen we het over aan het gemeentebestuur. Zij zorgt vanaf dat moment voor het onderhoud en ze betaalt de elektriciteit voor de verlichting.”
foto: Provincie Antwerpen