Met een aangepast reglement en een nieuwe en breed gedragen dynamiek binnen het Comité Ernest Albert, was de Grote Prijs Ernest Albert, voorbehouden voor de discipline Schilderkunst, twee jaar geleden een zeer groot succes! Voor de huidige editie – voorbehouden voor de discipline Beeldhouwkunst – werd verder gewerkt op hetzelfde élan. Opnieuw met groot succes. En dit zowel op het vlak van het aantal inzendingen, als de kwaliteit van de uiteindelijke selectie.
Met 7500 euro voor de laureaat is de “Prijs voor Beeldhouwkunst van de Stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert” één van de belangrijkste kunstprijzen in België. De kunstprijs staat open voor alle professionele beeldende kunstenaars die geboren, woonachtig, gestudeerd hebben of werken in België.
Een jury samengesteld uit Sofie Muller, Mariette Teugels, Marc Bourgeois, Bart’d Eyckermans en Koen Leemans, onder het voorzitterschap van Hans Martens, directeur van de Academie, beoordeelde meer dan 70 inzendingen. Na een ernstige deliberatie in een eerste juryronde werden uiteindelijk 15 kunstenaars uitgenodigd om hun werk tentoon te stellen in De Garage, Ruimte voor Actuele Kunst te Mechelen.
Het aantal geselecteerden duidt al op de bijzondere kwaliteit die bij de deelnemers aanwezig was. De jury hield ook rekening met de specifieke situatie van De Garage. Door de verbouwing en nieuwbouw van Figurentheater De Maan is de tentoonstellingsruimte tijdelijk beperkt in volume. Het was dan ook geen sinecure om de diverse werken bij elkaar te brengen. Dit had ook voor gevolg dat kunstenaars met te expansieve voorstellen (zoals ruimtevullende installaties of in situ-werken), helaas niet weerhouden konden worden.
Bij de selectie werd ook rekening gehouden met de wens van de gulle schenkster van de prijs Ernest Albert dat de werken (bij voorkeur) figuratief moeten zijn. De jury heeft hier echter ook de vrijheid genomen om dit (door sommigen gecontesteerde begrip) ruim te interpreteren en ook “concrete” beeldhouwkunst als figuratief te beschouwen.
De uiteindelijke selectie van 15 kunstenaars toont boeiende en diverse benaderingen van beeldhouwkunst. Voor de uiteindelijke keuze van een laureaat heeft de jury niet enkel gekeken naar de werken die in de tentoonstelling te zien zijn, maar heeft men ook rekening gehouden met de ingediende portfolio en het parcours dat de kunstenaars reeds hebben afgelegd en de plaats die ze innemen in het hedendaagse kunstenveld. Uiteindelijk is de jury na een boeiende discussie en het afwegen van verscheidene criteria tot een unaniem besluit gekomen.
Anton Cotteleer (°1974, Kapellen – leeft en werkt in Kalmthout) studeerde beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen, werd in 2000 laureaat van het HISK – Hoger Instituut voor Schone Kunsten en wordt gerepresenteerd door galerie mariondecannière, Antwerpen. Het werk van de laureat kon de jury al sterk boeien in de eerste ronde en bevestigde wanneer men het ook in de tentoonstellingsruimte ontdekte. Bij Anton Cotteleer gaan het klassieke en het hedendaagse een verrijkend huwelijk aan. Antieke beeldhouwkunst uit diverse periodes schemert door in het beeldenvocabularium van deze kunstenaar. Maar de uiteindelijke configuratie is het resultaat van een bevlogen verbeelding (waar soms letterlijk en figuurlijk ‘een hoek af is’) en een groot gevoel voor materialen en picturaliteit. Anton Cotteleer combineert menselijke en dierlijke vormen met dagelijkse objecten zoals een tafel, een krukje of een deken. De vilten poederachtige huid van de sculpturen is van een geraffineerde schoonheid en geeft de beelden een tijdloos en monumentaal karakter. Gelet op de eerder aangehaalde hoge kwaliteit van de inzendingen, heeft de jury, naast de eerste prijs, ook een eervolle vermelding toegekend aan Renato Nicolodi.
In De Garage kan de bezoeker zelf de catalogus samenstellen. Van iedere geselecteerde kunstenaar werd een postkaart gedrukt. Samen met de uitnodigingskaart en een zaaltekst vormen die postkaarten de catalogus bij de tentoonstelling.
foto: Hans Martens