Binnen een testomgeving, bestaande uit langer gevestigde en nieuwe horecazaken, wordt onderzocht hoe Mechelen op een creatieve en innovatieve manier sterker kan uitgebouwd worden als gezins- en kindvriendelijke stad.
In het kader van het actieplan Ondernemingsvriendelijke gemeente – oproep 2013 konden steden projectvoorstellen indienen rond de thematiek ‘toerisme, horeca, citymarketing.’ “Een kans die Mechelen niet liet voorbij gaan en perfect aansluit bij de beleidsdoelstelling van de stad om Mechelen meer uit te bouwen als een gezins- en kindvriendelijke stad, die een gepersonaliseerde totaalbeleving biedt aan bewoners en bezoekers. De lokale horeca en het toeristisch aanbod vormen hierin onmisbare schakels. Deze dragen immers bij aan de aantrekkelijkheid, levendigheid en veiligheid van de stad”, verklaart Wim Jorissen, schepen van Economie.
Beleid, onderwijs en lokale economie slaan handen in mekaar
Deze week raakte bekend dat het Agentschap Ondernemen de subsidieaanvraag heeft goedgekeurd. Mechelen ontvangt daardoor in totaal 258 800 euro, om te investeren in een actieplan dat het lokale horeca- en toeristische aanbod gezinsvriendelijker maakt. Aan de stad Mechelen wordt een subsidie toegekend van 80 %, tot maximaal 258 800 euro. 78 400 euro daarvan gaat naar de Thomas More Hogeschool, medebegunstigde van het project. De studenten uit de richtingen Multimediadesign, Toerisme en Interieur & Design zullen samenwerking met lokale ondernemers.
De samenwerking is een mooi voorbeeld van een zogenaamde triple helix dynamiek, waarbij beleid, onderwijs en ondernemers de krachten bundelen. Ze hebben samen één doel: creatieve en innovatieve manieren ontwikkelen om Mechelen sterker uit te bouwen als gezins- en kindvriendelijke stad, die een gepersonaliseerde totaalbeleving biedt aan bewoners en bezoekers.
“Vanzelfsprekend staat het iedere ondernemer vrij om aan dit proeftraject deel te nemen en zijn zaak gezinsvriendelijker te maken. Sommige zaken zijn dat al, anderen hebben gezinnen niet als doelgroep. In elk geval vertrekt het project vanuit de ideeën van horeca-uitbaters en van gezinnen”, zegt Wim Jorissen. Expertise zal ook uitgewisseld met andere gemeenten en steden d.m.v. klankbordgroepen. Mechelen reikt daarbij de hand naar Hasselt, Turnhout en Gent. Zodoende kunnen de ideeën die in Mechelen ontstaan bij hen afgetoetst worden.
Het project loopt over een periode van twee jaar en start op 1 juni 2014. Voor de volledige looptijd van het project wordt een projectmedewerker aangesteld, die de samenwerking coördineert.
Mechelen Kinderstad
De stad Mechelen wil van Mechelen de meest kindvriendelijke stad van Vlaanderen maken. Gezins- en kindvriendelijkheid loopt dan ook als een rode draad door het stedelijk beleid. Vorig jaar nog werd een stafmedewerker ‘Mechelen Kinderstad’ aangeworven. Deze coördinator waakt erover dat kindvriendelijkheid in alle actieplannen van de stadsdiensten aanwezig is. Mechelen richt zich als een van de weinige kunststeden als een boeiende bestemming voor gezinnen met kinderen. “De stad Mechelen moet de plek bij uitstek worden waar gezinnen makkelijk een hele dag of meerdere dagen kunnen doorbrengen. Daarom wil de stad binnen dit project veel aandacht schenken aan de mate waarin het aanbod, de producten, de faciliteiten en de infrastructuur van horeca en toeristische voorzieningen maximaal kunnen worden afgestemd op de noden en leefwereld van kinderen en gezinnen. Dan gaat het over meer dan een kinderhoek, -menu of –toilet voorzien”, zegt schepen van Jeugd Greet Geypen.
Gezinsvriendelijke horeca als motor voor lokale economie
“De samenwerking is meteen een eerste stap richting een meer structureel overleg met en een lokaal netwerk van de Mechelse recasector. Samen met hen willen we de gezamenlijke visie en beleid rond het horecagebeuren in onze stad optimaliseren. Horeca Vlaanderen zal Mechelen hierin ondersteunen. Een sterk en gezinsvriendelijk horeca-aanbod, dat voldoende uitgedragen wordt bij bezoekers en toeristen, zorgt op termijn immers voor economische groei en werkgelegenheid in onze stad”, besluit schepen Wim Jorissen.