Project Wolf is het Mechels medialab voor jongeren (16 tot 26 jaar), een proeftuin waarbinnen jongeren zich kunnen uitleven met verscheidene soorten media (radio, video, fotografie en tekst). Daarbij kunnen ze rekenen op gratis professionele ondersteuning, zowel wat betreft kennisoverdracht als het ter beschikking stellen van het juiste werkmateriaal. Bij zulk medialab hoort natuurlijk ook een goed uitgebouwd digitaal luik. Daarom werd de laatste maanden extra aandacht besteed aan een nieuwe, sterke website. www.projectwolf.be is nu visueel aantrekkelijker, gebruiksvriendelijker, maar vooral veel interactiever. Jongeren kunnen zelf inhoud uploaden en de site onderhouden met content die ze produceren binnen Project Wolf. De agenda geeft een duidelijk overzicht van alle workshops en evenementen die eraan zitten te komen.
#escape, doe iets nuttig met je tijd
Ook nieuw is dat jongeren op de website allerhande tips en tricks kunnen terugvinden om zelf thuis met media te experimenteren. Of beter: zodat ze de stap zetten naar Project Wolf om daar actief met media aan de slag gaan samen met leeftijdsgenoten. Om jongeren te stimuleren hun tijd nuttig te spenderen binnen Project Wolf, startte de jeugddienst met de campagne #escape, doe iets nuttig met je tijd.
Wolf infiltreert in Mechelse scholen
Om de Mechelse 16 tot 18-jarigen persoonlijk op de hoogte te brengen van het aanbod en de vernieuwing, stapt Project Wolf met deze campagne naar de Mechelse scholen. Door middel van een korte uitdeelactie tijdens de speeltijd van de derde graad legt de jeugddienst uit waar Project Wolf voor staat en wat ze er juist kunnen doen en leren. Eigenlijk is alles mogelijk. Zolang de jongeren zich uit eigen initiatief inzetten voor radio, foto, tekst en/of video. In de werking staan twee dingen centraal: het engagement van de jongeren, dat de Wolf bewegende houdt, en het proces: hoe de jongeren met elkaar omgaan, hoe ze bijleren, hoe ze hun kennis doorgeven. Dat is belangrijker dan het eindproduct dat ze afleveren. “Natuurlijk streven we naar toffe radioprogramma’s, een aantrekkelijk magazine, … maar het moet niet perfect zijn. Dat ze zich amuseren en bijleren is van tel, want dat houdt hen gemotiveerd en zo geven ze de microbe aan mekaar door”, zegt Willem Beeck, projectcoördinator van Project Wolf.
Wolf Fest, het allereerste pop-up dj-festival
Op woensdag 2 april vindt een mediaconferentie plaats in Lamot. Project Wolf kan moeilijk stilzitten, dus zet het mediabeest zich niet tussen de andere standhouders. In plaats daarvan bouwt Wolf tijdelijk z’n nest op de Haverwerf met het allereerste pop-up dj-festival, Wolf Fest. De schoolgaande jeugd kan op weg naar huis even genieten van muziek en kennismaken met Project Wolf. Er zal interactieve radio gemaakt worden, er vallen prijzen te winnen, dj’s verzorgen de muziek en nog veel meer. Tegelijkertijd worden de jongeren aangespoord om eens een kijkje te nemen op het congres, waar grote mediaspelers aanwezig zijn die workshops aanbieden en hun expertise delen.
Showtime
Ten slotte organiseren de vrijwilligers van Project Wolf in mei een tweede showcase. Hier worden alle onderdelen van Project Wolf in de kijker gezet en tonen de wolven bezoekers wat ze precies allemaal doen. Bands en Dj’s zorgen voor de sfeer, terwijl de radiovrijwilligers interviews afnemen en verslagen maken. De foto- en videovrijwilligers leggen alles vast op beeld en onze schrijvers gieten alles in blogberichten voor op de vernieuwde website.
Ontdek de nieuwe webiste: www.projectwolf.be