een cursus in klantvriendelijkheid gecombineerd met een kennismakingsmiddag met de highlights van de stad. Die extra kennis maakt van hen echte tripadvisors, die bezoekers nu nog hartelijker kunnen verwelkomen in de Dijlestad.
Elk jaar trekken de Vlaamse kunststeden Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen meer dan 10 miljoen bezoekers. Omdat een warm onthaal van al die bezoekers voor extra, duurzame aantrekkingskracht zorgt, werd aan de mensen die het vervoer van de bezoekers verzorgen de opleiding ‘Info on the Go’ aangeboden. Info on the Go is een cursus in klantvriendelijkheid gecombineerd met een kennismakingsmiddag met de highlights van de stad. In Mechelen volgden zo 38 taxichauffeurs en schippers de opleiding gespreid over zes sessies. Tijdens de kennismakingsdag liepen ze langs de bezienswaardigheden van de stad en bezochten ze de Sint-Romboutstoren en de brouwerij Het Anker. Daardoor mogen ze zich vandaag ware ambassadeurs van onze stad noemen. Allen zijn het tripadvisors voor Mechelen, die perfect weten waarover ze spreken, omdat ze locals zijn.
Extra kennis, warmer onthaal
Zaterdag kregen de 32 taxichauffeurs en 6 schippers een officieel Info on the Go-diploma uitgereikt door schepen van Toerisme Frank Nobels. Ze zijn nu allen gediplomeerde ‘Info on the Go’-drivers of –captains. Daarbij hoort een promopakket, waarmee ze zelf duidelijk kunnen maken dat ze de bezoeker meer te bieden hebben dan zomaar een ritje door hun stad. Ze bezitten een blocnote met stadsplannen waardoor ze de bezoeker makkelijker wegwijs kunnen maken. Maar ook een pen, een badge, een dashboardmatje of paraplu en natuurlijk veel informatie over wat Mechelen te bieden heeft.
Dat maakt van Info on the Go een echt win-win-project. De bezoeker krijgt insider informatie uit eerste hand, wat een boeiende ervaring oplevert, en de persoon aan het stuur wordt ondergedompeld in het bad van zijn stad – en zo geruggensteund in z’n beroepswaarde. “Mechelen investeert in het onthaal van haar toeristen. Ook in een klimaat van besparing en rationalisering blijft het ‘klant is koning’-principe gelden. Dit ‘warm onthaal’ moet symbool staan voor de gastvrijheid van Mechelen”, aldus Frank Nobels. “Het is belangrijk dat onze chauffeurs en schippers de toeristische hoogtepunten kennen, zich eigen maken, en vooral zelf beleven. Deze ambassadeurs zijn fantastische uithangborden voor het toeristisch aanbod. Uit onderzoek bleek immers dat mond-aan-mond reclame de belangrijkste reden is voor mensen om onze stad te bezoeken, naast buitenlandse persaandacht.”
De schepen had ook oog voor de werkgevers die meer dan 50 % van hun medewerkers lieten deelnemen aan de opleiding. Zij gaven hun chauffeurs en schippers immers de ruimte en steun om de opleiding te volgen en zo te voorzien in een extra dienstverlening. Daarom ontvingen de werkgevers een label, dat ze zichtbaar kunnen ophangen in hun zaak. Zo weten bezoekers voortaan dat hun zaak staat voor ‘dienstverlening plus’, voor een goede service met dat beetje – of liever veel – extra.
Kunststeden bundelen krachten
Eind 2011 beslisten Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen om hun samenwerking op toeristisch vlak een meer concrete vorm te geven. Samen richtten ze de vzw Kunststeden Vlaanderen op, met het doel om in verschillende projecten de krachten te bundelen. Info on the Go is het eerste grote project dat zo ontstond. Met steun van de Vlaamse overheid, realiseren de vijf kunststeden dit project in partnership met het Sociaal Fonds voor taxiondernemingen. In totaal worden zo 615 diploma’s uitgereikt, wat dus staat voor 615 bestuurders, schippers en koetsiers die vanaf heden bezoekers nog warmer welkom kunnen heten in de kunststeden. “Dat gaan we nu ook communiceren in binnen- en buitenlandse reisgidsen. Zo zorgen we ervoor dat Info on the Go een kwaliteitslabel met allure wordt”, aldus de schepen.