De fabriek was een vestiging van de I.M.A., ‘Importateur des Moteurs et d’Automobiles’.
Bij aanvang werd in de Mechelse fabriek de stationcar-versie geproduceerde van de legendarische Ponton. Op haar hoogtepunt bood I.M.A. tewerkstelling aan 1500 medewerkers.
Eén van die medewerkers was Jos Vermeersch, een carrosseriebouwer die de voordelen van een break kende en diverse prototypes bouwde. In januari 1965 werd vanuit Stuttgart groen licht gegeven om in Mechelen de productie van de ‘Universal’ te starten : een break ontworpen en gebouwd in Mechelen. De wagen kreeg zijn wereldpremière op het Autosalon in Brussel op 20 januari 1965 ! Om dit model in serie te kunnen bouwen, werden zelfs speciale persen uit Duitsland naar Mechelen gehaald.
De productie voor Mercedes-Benz liep tot 1973 in Mechelen en in totaal rolden 78.000 wagens hier van de band.
Mercedes-Benz Mechelen is terecht trots op zo’n rijke geschiedenis in de Dijlestad. De lancering van een reeks nieuwe modellen was voor het filiaal van de invoerder op de Brusselsesteenweg de gelegenheid om terug te blikken op deze Mechelse periode voor het merk met de ster.
Vanaf 8 maart kan u in het Lamot Congres- en Erfgoedcentrum niet alleen kennismaken met de nieuwe Mercedes-Benz GLA en C-klasse, maar kan u ook even terug duiken in een stukje Mechels erfgoed.