Het logo is meer dan een mooi ontwerp. Het is een logo dat gefundeerd is op een uitgebreid vooronderzoek. Een onderzoek waarin ook alle inwoners van Duffel hun inbreng konden doen. En dat hebben ze ook gedaan! Duffel mocht meer dan 300 ingevulde enquêtes ontvangen.
Wat blijkt? Geen enkel symbool past beter bij Duffel dan de eigenste duffelcoat. De zo karakteristieke knoop van de beroemde houtje-touwtjejas onthult direct en duidelijk waar Duffel voor staat en gaat: een gemeente waar betrokkenheid heerst, waar mensen zich met elkaar verbonden voelen en waar mensen zorgzaam met elkaar omgaan. Een gemeente ook waarin iedereen écht samenwerkt.
Bovendien staat de duffelcoat ook voor ‘warmte’: onze inwoners weten zich in een warme, hechte gemeenschap ingebed. Ze kunnen zich in dat sterke sociale weefsel induffelen. Onderlinge verbondenheid en menselijke warmte: dat is wat ‘Duffel’ maakt tot de gemeente die ze is. De slogan Gehecht aan geeft dit treffend weer. Die onderlinge verbondenheid zie je ook in de verschillende afgeleide logo’s: omdat het gemeentebestuur en het OCMW intens met elkaar verbonden zijn, werden beide logo’s bewust op elkaar afgestemd. Ook de gemeentelijke basisschool ’t Kofschip was toe aan een nieuw logo: gemaakt op kindermaat, maar met een speelse verwijzing naar het gemeentelijke logo. Duffel als één grote familie.
De komende weken zal het logo niet meer uit het gezichtsveld wijken. Zo zie je in het straatbeeld vlaggen met het nieuwe logo en krijgt het nieuwe logo ook een hoofdrol toebedeeld in onze communicatie. Op 3 maart krijgen bijvoorbeeld alle inwoners van de gemeente Duffel een postkaart in hun brievenbus. In dezelfde week verschijnen ook het eerste nummer van het gemeentelijk infoblad Contact en de pagina van de gemeente in ’t Gazetje in de nieuwe stijl. Op café in Duffel kan je je pint zelfs zetten op het nieuwe logo. De gemeente heeft immers 5.000 bierviltjes verdeeld ter promotie van het nieuwe logo.