Een open winkeldeur laat immers onnodig heel wat warmte verloren gaan. Dat jaagt de energiefactuur van de handelaars de hoogte in en is uiteraard ook schadelijk voor het milieu. Met een ‘gesloten deuren’-campagne willen de stad en UNIZO de ondernemers sensibiliseren en de drempel verkleinen om een winkeldeur gesloten te houden.
Affiches en stickers moeten klanten informeren over de actie: “Een warme welkom. Wij houden de koude buiten. Zo werken we mee aan het milieu.” Schepen van Energie en Klimaat Marina De Bie hoopt op een forse energiebesparing voor de winkeliers: “Elk jaar ontvangen we bij de stad meldingen van klanten die zich ergeren aan openstaande deuren tijdens de koude wintermaanden. Ik ben er dus van overtuigd dat burgers dit volledig zien zitten. De Mechelse ondernemers kunnen er alleen maar bij winnen: gesloten deuren zullen zorgen voor een flinke besparing op hun volgende energiefactuur.”
“Uiteraard wil geen enkele handelaar klanten verliezen door het dichthouden van een toegangsdeur. Maar onderzoek leert ons dat slechts een bijzonder kleine minderheid aan klanten een gesloten deur als belemmerend beschouwt. Wie toch aan drempelvrees zou lijden, wordt door stickers en affiches geholpen,” zegt schepen van Economie Wim Jorissen. Met de sticker kan de winkelier de klant informeren over zijn engagement. Leden van UNIZO worden op de hoogte gebracht van de campagne via het ondernemersmagazine ZO. Andere geïnteresseerden kunnen de stickers aanvragen bij de dienst Duurzaamheid van de stad Mechelen.
Winkeliers kunnen de stickers vanaf vandaag gratis afhalen bij de voorzitters van de handelscomités en in het Ondernemershuis (Kanunnik De Deckerstraat 20 A, Mechelen).