In deze economisch moeilijke tijden is men we trots om een gezonde vzw te zijn met een mooie, positieve cashflow als eindresultaat.
Dat de parken relevant zijn en blijven, bewijst het stijgend aantal abonnees. Al voor het negende jaar op rij bereikt men een historisch record in aantal abonnees. Ook op sociale media noteert men een aanzienlijk succes met een stevige stijging in aantal fans. En 2014 belooft een jaar te worden vol vernieuwingen en nieuwe investeringen.
Planckendael ontving 5% minder bezoekers en eindigde op een 770.000 bezoekers. Een daling die men volledig kan toeschrijven aan de stimulans die de opening van de nieuwe olifantentempel in Planckendael het jaar voordien aan het park gaf.
Een grote familie van 200.000 abonnees
Eén van onze grootste troeven zijn de abonneehouders, de echte fans. Voor het negende jaar op rij stijgt hun aantal in 2013 en wel met 7,5% om te eindigen op bijna 200.000 individuele liefhebbers. Een teken van appreciatie voor de parken en bewijs van relevantie van het product. Uit marktonderzoek blijken de voordelige prijs en het gevoel van vrijheid dat het abonnement biedt, de twee belangrijkste motieven te zijn om lid te worden van de grote familie abonnees. Een gezin met vier personen heeft immers na één enkel bezoek aan de ZOO en één enkel bezoek aan Planckendael de kostprijs al teruggewonnen.
Sterren van 2013
In Planckendael blonken volgende bewoners uit: de babytweeling rode panda’s Ophelia en Oshin, twee wollige dotjes in de takken van de bomen. Karamat, een Aziatische vrouwtjesneushoorn arriveerde, net als Saleye, de nieuwe giraffenkweekhengst. Hij kreeg snel gezelschap van babygiraf Obi. Monniksgier Jean, geboren in Planckendael en vrijgelaten in Frankrijk, kreeg een eigen jong in de natuur.
Planckendael in 2014 is pret tussen de pinguïns
Planckendael stort zich in 2014 in nieuwe avonturen met een spectaculair Amerikaans continent. Hier kan je binnenkort wandelen met de Humboldtpinguïns in hun nieuwe verblijf, het paradepaardje van Amerika. In de vernieuwde, mysterieuze Aziatische Serre krijg je een ‘lorilanding’ waarbij onze bezoekers zelf nectar mogen geven aan verschillende soorten kleine, kleurrijke en luidruchtige papegaaitjes. Rond het Kasteel wordt een avontuurlijk kinderparadijs aangelegd.
Tot slot waren de ZOO en Planckendael bijzonder actief op vlak van sociale media met 48 000 Facebookfans op het einde van 2013. Een gigantische stijging van 75%. Uitschieter online was ongetwijfeld 28 februari 2013, het geboortebericht van brilbeer Oberon, toen maar liefst 20.000 mensen één of meerdere berichten op Facebook bekeken.
Foto: www.planckendael.be