Toerisme Vlaanderen kent in totaal voor 8,8 miljoen euro subsidies toe aan 57 geselecteerde projecten.
“Blijven investeren in de kwaliteit van het toeristische aanbod is erg belangrijk om de toeristen warm te maken voor een verblijf in Vlaanderen en Brussel,” meent Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois. “De oproep 2013 voor de 3 impulsprogramma’s Vlaamse Kust, Vlaamse Regio’s en Vlaamse Kunststeden-Brussel is een zeer groot succes. 57 dossiers ontvangen een subsidie.”
Toerisme Vlaanderen heeft de voorbije maanden elke aanvraag grondig geanalyseerd op basis van een vooraf bepaalde lijst met beoordelingscriteria en maakte vandaag bekend welke projectindieners een subsidie zullen ontvangen. Van de 132 ingediende dossiers ontvangen er 57 een subsidie, goed voor een totaal bedrag van 8,8 miljoen euro. 3,9 miljoen euro subsidie gaat naar de Vlaamse Regio’s, 2,6 miljoen euro subsidie gaat naar de Vlaamse Kunststeden-Brussel en projecten aan de Vlaamse Kust ontvangen 2,3 miljoen euro subsidie. Een brede waaier van projecten krijgt financiële steun: van de inrichting van toeristische bezoekerscentra en infokantoren, over de digitale toeristische ontsluiting van erfgoed tot evenementen. Een greep uit de Mechelse projecten:
Digitale beleving voor bezoekers aan Mechelen
Toerisme Mechelen wil via digitale toepassingen de toerist informeren en vooral ook de stad laten beleven.
– Digitale infozuilen: station, toerisme Mechelen, congrescentrum Lamot, St Kat Waver.
– Bestemmingsinformatie op infozuilen en bestaande infoschermen van de toeristische partners (hotels, gastenkamers en toeristische locaties).
– Native app met bestemmingsinformatie en interactieve module.
– App ‘belevingsgids’ en papieren versie. Een mix van een reisgids in printvorm met digitale applicaties om de ervaringen in de stad in ‘augmented reality’ te beleven.
Aanvrager: Stad Mechelen
Subsidiebedrag: 158 158 euro
Digitale productontwikkeling voor internationale bezoekers van Kazerne Dossin
Ontwikkeling van een digitale applicatie, voor smartphone en tablets, die zowel intra muros als extra muros informatie en beleving biedt en Kazerne Dossin koppelt aan bestemming Mechelen, vanuit een respectvolle omgang met de thematiek van Holocaust en Mensenrechten en de geschiedenis van de stad. De app zal gratis te downloaden zijn en kan gebruikt worden in het museum, waar op de vierde verdieping via codes naar de interactieve timeline wordt gelinkt. De app kan ook gebruikt worden voor thematische wandelingen in de stad.
Aanvrager: Kazerne Dossin vzw
Subsidiebedrag: 76 025 euro
Contour Mechelen 2013, Biënnale voor Bewegend Beeld
Contour Mechelen is een kunstorganisatie die zich toelegt op de creatie en presentatie van bewegend beeld. Contour 2013, de 6de Biënnale voor Bewegend Beeld, werd gehouden van zaterdag 24 augustus 2013 tot zondag 3 november 2013. Deze editie droeg de titel ‘Leisure, Discipline and Punishment’. De zesde editie van Contourwas te zien op een aantal heel specifieke erfgoedlocaties in Mechelen: de gevangenis, de voetbalstadions, historische kerk (OLV over de Dijle) en het Stedelijk Museum Hof van Busleyden. Het start-, knoop- en eindpunt van Contour 2013 werd het volledige Hof van Busleyden, dat momenteel een complete vernieuwing ondergaat.
Aanvrager: Contour Mechelen vzw
Subsidiebedrag: 138 265 euro
Hanswijkcavalcade – Mechelse Ommegang
De Hanswijkcavalcade (= Hanswijkcavalcade en Ommegang) trok op zondag 25 augustus en 1 september 2013 door de straten van de Mechelse binnenstad. – Cavalcade: Ruim 2.000 medewerkers, een 20-tal praalwagens, meer dan honderd paarden, muzikanten, koren, dansgroepen, vendeliers, … geven deze historisch-religieuze stoet gestalte waarbij doorheen de bijbelse en historische taferelen de boodschap van hoop in beeld wordt gebracht.
Voor deze editie werd een geheel nieuw concept uitgewerkt met een frisse en moderne identiteit.
– De Ommegang is een optocht die de stad en de wereld een gezicht geeft. Mechelen heeft een heel rijke traditie en bijzonder mooie en historisch belangwekkende rijtuigen, poppen en reuzen. Deze traditie is uniek. Slechts 1 keer om de 25 jaar gaat de Hanswijkcavalcade uit. Voor het eerst wordt er gebruik gemaakt van QR-codes waardoor de toeschouwers via smartphone extra informatie over hetgeen uitgebeeld wordt, kunnen oproepen. Met de middelen die aangevraagd worden bij Toerisme Vlaanderen werden de meertalige (NL, FR, EN, DU) communicatieproducten en promotie gefinancierd. Per dag waren er naar schatting 50 000 – 60 000 toeschouwers.
Aanvrager: vzw Hanswijkprocessie
Subsidiebedrag: 56 415 euro
Archieffoto: twitter.com/dreynders / Hanswijkcavalcade 2013