Vooral het gemotoriseerde verkeer zal daar last van hebben. Enkele gerichte mobiliteitsingrepen moeten de hinder evenwel zoveel mogelijk beperken.
De tangent moet het doorgaande autoverkeer van de stadszijde van het station weghouden en tegelijk een makkelijke toegang verlenen tot de ondergrondse stationsparking. Daarom werd het tracé van deze nieuwe viervaksbaan zoveel mogelijk in een tunnel uitgetekend. De tunnel loopt ook onder de Leuvense Vaart, waardoor er op beide oevers van het kanaal vrij drukke werfzones zullen ontstaan. Omwille van technische vereisten kan men immers niet met computergestuurde boormachines werken en blijkt een klassiek gegraven tunnel de enige haalbare oplossing te zijn.
Vooral op de Geerdegemvaart zorgt dat voor problemen. De beschikbare werfzone is daar zo smal, dat alle verkeer er totaal onmogelijk wordt. Zelfs voor voetgangers en fietsers ziet men zich omwille van veiligheidsredenen verplicht er elke doorgang te verbieden. De trappen aan de Postzegelbrug – die overigens hersteld worden – bieden slechts een gedeeltelijke oplossing, waardoor het instellen van een omleiding langs Jubellaan en Brusselsesteenweg noodzakelijk wordt. Uiteraard is er ook het doorgaande autoverkeer onmogelijk. Voor de bewoners en de bedrijven wordt de toegankelijkheid evenwel gegarandeerd. Die nieuwe situatie gaat in op maandag 18 november en zal naar schatting minstens drie jaar duren.
Op de Hanswijkvaart zijn er gelukkig meer mogelijkheden en kan er voor fietsers en voetgangers een veilige en comfortabele doorgang voorzien worden. Daardoor blijft de verbinding tussen de wijk Coloma en het stadscentrum gegarandeerd. Voetgangers kunnen trouwens via de stationsgang deze doorsteek maken. Voor het gemotoriseerde verkeer is er alleen een omleiding mogelijk, wat grote gevolgen heeft voor automobilisten maar ook voor vrachtverkeer en de busdiensten. Het alternatief voor wie vanuit de wijk Tervuursesteenweg naar het centrum wil, is de route langs Colomalaan, Jubellaan en Postzegellaan. Vanaf de stadsvesten leidt de omleiding de automobilisten via de Leuvensesteenweg en de Motstraat naar de Hanswijkvaart. Die ingreep wordt doorgevoerd vanaf 25 november en ook hier voorziet men werfactiviteiten die minstens drie jaar zullen duren.
De verkeersstromen op het kruispunt van de Colomabrug, waar Hanswijkvaart, Geerdegemvaart, Tervuursesteenweg en Colomalaan op aantakken, worden dus grondig gewijzigd. Speciaal met het oog op deze nieuwe toestand werden daar al geruime tijd terug verkeerslichten geplaatst. Die gaan nu ten volle benut worden, waarbij vooral de grotere veiligheid voor voetgangers en fietsers een belangrijk pluspunt is.
Doordat er voor het gemotoriseerde verkeer een belangrijke verbinding geblokkeerd wordt, dreigt de druk op de alternatieve route toe te nemen. Dat zal vooral op het Postzegelviaduct voelbaar zijn. Die belangrijke invalsweg naar de stationsomgeving en verder naar de stadsvesten eindigt immers op de stationsrotonde, waar een drastische ingreep zich opdringt. Het 360° rondrijden op de rotonde wordt door het plaatsen van een barrière onmogelijk gemaakt. Vanuit de Leopoldstraat zal men nog alleen onder het viaduct door naar de Stationsstraat kunnen of naar de Postzegellaan. In het gedeelte van de Stationsstraat tussen Hanswijkvaart en de rotonde blijft aan de kant van het spoorwegtalud een kiss & ride voorzien. Bovendien wordt de bushalte die zich parallel met de rotonde bevindt tussen Leopoldstraat en Stationsstraat verplaatst naar de Leopoldstraat, wat slechts een verschil van een tiental meter betekent. Al deze maatregelen moeten ertoe bijdragen dat de doorstroming op de stationsrotonde verbetert.
Ten slotte is er ook nog een maatregel genomen om het autoverkeer in de Consciencestraat vlotter te laten verlopen. Op het kruispunt met het Kardinaal Mercierplein werd de lichtenregeling zodanig aangepast, dat het rechts afslaan naar de Speecqvest meer groentijd krijgt. Dit is enkele weken geleden al ingevoerd, met zichtbaar resultaat. De wegmarkeringen in de Consciencestraat zullen zodanig worden aangepast dat er twee volwaardige rijstroken zijn om rechtsaf te slaan.
Vanaf de E19 zijn de stadsvesten uiteraard ook via de afrit Mechelen Noord bereikbaar.
Afbeelding: mecheleninbeweging.be