Met de invoering van de biometrie (o.a. nemen van vingerafdrukken en het inlezen van elektronische gegevens) voor de aanmaak van reispassen en sommige verblijfskaarten drong een reorganisatie van de dienst Burgerzaken zich dringend op. Deze nieuwe werkwijze zorgt immers voor een plaatsgebrek aan de oorspronkelijke frontbalie. Concreet dienen 2 materiaalboxen bijgeplaatst te worden. Deze boxen bevatten een scanner, een vingerafdruk- en documentenlezer. “Door de herinrichting werd meteen ook de dienstverlening verder geoptimaliseerd. Daar waar er vroeger maar drie loketten beschikbaar waren, is er nu de ruimte om alle personeelsleden bij piekmomenten in te zetten,” aldus burgemeester Chris De Veuster.
“Tijdens de verhuis werd tussen de diensten intern kantoormateriaal verschoven. De personeelsleden kunnen nu werken in een ruimere ingerichte werkplek. Voor de frontbalie van de dienst Burgerzaken wordt momenteel gezocht naar een herbestemming binnen de gemeentelijke gebouwen,” zegt schepen van patrimonium Bart Lambrechts.