In het arrondissement Mechelen werden in de nacht van 12 op 13 oktober 1.896 bestuurders gecontroleerd waarvan er 1.525 aan een alcoholtest werden onderworpen. 5,31% van deze bestuurders bleek onder invloed van alcohol. Van 12 bestuurders werd het rijbewijs op bevel van het parket onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen.
Tegelijk werden 2.044 snelheidscontroles verricht. 5,14 % van de gecontroleerde voertuigen reed te snel.
Het merendeel van de 78 zaken die behandeld worden op de zogenaamde WODCA-zitting van 17 oktober van de Politierechtbank Mechelen, vloeit voort uit WODCA-controles (en andere verkeerscontroles) in het arrondissement Mechelen in het najaar van 2012 en het voorjaar van 2013.
Doel van de WODCA-zitting
Het parket van Mechelen kiest ervoor om de zesmaandelijkse WODCA-zitting onmiddellijk te doen aansluiten op de WODCA-actie.
Hiermee wil het parket benadrukken dat het de acties van de politiediensten en het beleid van de provinciegouverneur ondersteunt.
Gelet op de opeenvolging van de WODCA-acties en de WODCA-zittingen hoopt het parket ook de nodige aandacht van de burger te kunnen vestigen op de strafrechtelijke gevolgen van rijden onder invloed.
De straffen uitgesproken door de politierechtbank, voornamelijk de geldboetes en rijverboden, kunnen een afschrikkingseffect hebben op de bestuurders en hen ertoe aanzetten niet meer te rijden na het nuttigen van alcohol.
Op basis van onderstaande concrete cijfers is het duidelijk dat alertheid en sensibilisering omtrent rijden onder invloed van alcohol de nodige aandacht verdient en daar wil het parket van Mechelen haar bijdrage toe leveren.
Alcohol, rijgedrag en ongevallen
In België (net zoals in de meeste Europese landen) ligt de grens van de toegelaten alcoholinname op 0,5 promille. Toch blijkt uit diepgaand en veelvuldig wetenschappelijk dat alcohol ook reeds onder die grens een invloed heeft op het rijgedrag.
Zo wordt het al snel moeilijk om de aandacht te verdelen, bvb. tegelijk rijden en praten met een passagier. De bestuurder zal zijn focus verleggen naar één van de bezigheden, ten koste van de andere.
Vanaf 0,6 promille vermindert het reactievermogen aanzienlijk en vanaf 0,8 promille worden de visuele vermogens aangetast. Het gezichtsveld wordt bij een toenemend alcoholgehalte bovendien steeds smaller (zgn. tunnelvisie).
In het algemeen heeft alcohol ook een invloed op de zelfcontrole. Een bestuurder die alcohol genuttigd heeft is meer geneigd om te geloven dat hij veilig kan rijden wanneer hij gedronken heeft.
Alcohol wordt niet voor niks één van de drie “killers” in het verkeer genoemd, naast snelheid en het niet dragen van de gordel.
Bij ongevallen blijkt 20 % van de zwaargewonde bestuurders onder invloed van alcohol. Voor de licht gewonden bedraagt dit cijfer 13 %, voor de niet-gekwetsten 10 %. Maar liefst 38 % van de zwaar gewonde bestuurders bleek meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed te hebben.
Niet alleen de loutere kans op een ongeval maar ook het risico op ernstig lichamelijk letsel neemt dus toe bij rijden onder invloed van alcohol.
Bij 1 op 4 dodelijke ongevallen zou alcohol een rol spelen terwijl slechts 1 % van de afgelegde kilometers gereden wordt door bestuurders met een alcoholgehalte van minstens 0,5 promille.
Bijkomende risicofactoren zijn de leeftijd, het weekend en de nacht. Zo is het risico voor 18 tot 25 jarigen om betrokken te geraken bij een ernstig ongeval 12,6 keer groter wanneer ze rijden onder invloed van alcohol. Ter vergelijking: bij 40 tot 54 jarigen is dat risico 4 keer groter. Cruciale elementen zijn de rijervaring, de gevoeligheid voor de effecten van alcohol en de hoeveelheid alcoholverbruik.
Cijfergegevens 2013 voor het arrondissement Mechelen
Intussen zijn de voorlopige cijfers voor het jaar 2013 (januari tot en met september) bekend.
Van de 27.100 in die periode tegengehouden bestuurders werden er 22.277 getest op alcohol. 5% van deze bestuurders bleek onder invloed van alcohol. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2012 maar het blijft een daling ten opzichte van alle voorgaande jaren.
Het aantal snelheidscontroles dat met de WODCA-acties gepaard ging, lag in diezelfde periode op 36.143. Daarvan reed 7,98 % te snel. Ook dit cijfer betekent een lichte stijging ten opzichte van 2012, maar blijft een daling ten opzichte van alle voorgaande jaren.
Bij 64 weekendongevallen vielen 4 dodelijke slachtoffers en 14 zwaargewonden. Ondanks de dalende trend van het aantal weekendongevallen blijft de tol dus zwaar.
Er werden 125 bestuurders gecontroleerd op druggebruik. 103 van hen legden een speekseltest af, waarvan er 35 positief testten. 32 rijbewijzen werden onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen op bevel van het parket.
Bestraffing
Bestuurders die betrapt worden op het rijden onder invloed van alcohol kunnen vervolgd worden wegens alchoholintoxicatie en/of dronkenschap.
Alchoholintoxicatie betreft het louter rijden onder invloed van alcohol. De minimumboete voor feiten van alcoholintoxicatie vanaf 0,8 promille bedraagt 1.200 euro, te vermeerderen met de kosten en bijdragen (doorgaans minstens 230 euro). Bovendien kan de rechter een rijverbod opleggen, gaande van 8 dagen tot 5 jaar, of zelfs levenslang.
In geval van dronkenschap is er bovendien een bewezen invloed van het alcoholgebruik op het rijgedrag of de stuurvaardigheid. De minimumboete is dezelfde als bij intoxicatie, maar de rechter is verplicht een rijverbod op te leggen van minstens 1 maand. Bovendien is de rechter ook verplicht de zogenaamde ‘medische en psychologische proeven’ op te leggen. Het slagen hierin is verplicht alvorens men het rijbewijs terug krijgt.
Een rijverbod heeft uiteraard ingrijpende gevolgen op het professioneel en sociaal leven van eenieder.
Mocht het belang van de verkeersveiligheid niet overtuigen, dan zal hopelijk dit financieel en praktisch aspect wel aanzetten tot nadenken alvorens men achter het stuur plaats neemt na het nuttigen van alcohol.