Op korte tijd kon de nieuwe technologie zo’n 12% van de gebruikers overtuigen: ‘Sinds de invoering van het sms-parkeren in Mechelen zijn er al zo’n 30.000 sms-transacties geregistreerd. We zitten een kleine drie maanden na de lancering al op het gebruiksniveau van steden als Oostende en Brugge. We verwachten dat dit aandeel de komende maanden nog zal stijgen nu steeds meer Mechelaars het gebruiksgemak ervaren,’ zo zegt schepen van mobiliteit Marina De Bie.
Zowel de stad als de gebruikers varen wel bij het sms-parkeren. De automaten krijgen minder munten te verwerken waardoor ze minder vaak geledigd moeten worden en minder slijtage en technische problemen vertonen. ‘En een gebruiker kan de parkeertijd tot op de minuut juist betalen, gedaan met inschatten hoelang je ergens gaat parkeren. Bovendien hoef je geen kleingeld meer bij de hand te hebben om te kunnen parkeren. Erg handig,’ aldus een overtuigde schepen De Bie.
De stad Mechelen blijft bovendien niet stilstaan. Andere innovatieve parkeertoepassingen zitten in de pijplijn. Zo behoort een parkeerapp met betaalfunctie en weergave van vrije plaatsen tot de mogelijkheden.
Foto: rr