“De Binnen‐Dijle komt weer boven water”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Vlaanderen heeft zich in de voorbije decennia een beetje afgekeerd van het water, maar nu keren we terug naar onze rivieren en kanalen. We herstellen de waterweg in ere.”
“Met de herinrichting van de Zandpoortvest brengen we de Mechelaar dichter bij het water”, zegt Chris Danckaerts, waarnemend gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal NV. “Door de Binnen‐Dijle open te leggen geven we het water opnieuw een belangrijke plaats in dit stadsdeel. Door deze samenwerking kunnen we voor de stad een extra groene long maken waar het mooi vertoeven zal zijn niet alleen voor onze studenten maar voor elke Mechelaar”, zegt Mechels schepen Christiaan Backx. Bovendien wordt een groene link gelegd tussen de kruidtuin en het Mechels broek.
Ontmoetingsplein
De huidige parking Zandpoortvest 1 maakt plaats voor een groen ontmoetingsplein dat aansluit op het toegangsplein van het hogeschoolgebouw. Vanaf dit plein leiden grote natuurstenen trappen en een zachte helling naar een lagerliggend bordes. Zittreden maken het heerlijk vertoeven langs het water. Een aantal
smalle oevertrappen komt tot vlakbij een aanliggende rietzone.
Aan de overzijde wordt de bestaande fietsverbinding richting het Mechels Broek heraangelegd tot aan het spoor en komt er een groene, bloemenrijke berm. Langs de vest worden enkele nieuwe statige bomen geplant om het groene karakter van de plek te markeren.
Werken op terrein
Op 3 april start de aannemer met de werfinrichting. Om de koker (ongeveer 7 meter breed, 6 meter hoog en 70 meter lang met betonnen muren van meer dan een halve meter dik) waarin de Binnen‐Dijle stroomt te kunnen afbreken, moet die eerst grotendeels worden drooggezet. Daarvoor zal naast de spoorlijn een dam
worden gebouwd, die ook als werfweg dienst zal doen.
Na het bouwverlof zal met de afbraak van de koker worden gestart. Er is bewust gekozen voor een geluidsvriendelijke uitvoeringsmethode voor de funderingen van de oevers en constructies. In het voorjaar van 2018 volgen de bestratings‐ en inrichtingswerken. Als de werken volgens plan verlopen, kan de Mechelaar in de zomer van 2018 langs de Binnen‐Dijle komen verpozen.
Hinder blijft beperkt
Vanaf 3 april is parkeren onmogelijk op Zandpoortvest 1. Parkeren kan op de grote parking Zandpoortvest 2. De 112 parkeerplaatsen die verdwijnen zijn ruimschoots gecompenseerd met de recente uitbreiding van Zandpoortvest 2 (in totaal goed voor 622 parkeerplaatsen).
De ring behoudt zijn capaciteit (2 x 2 rijstroken) voor de volledige duur van de werken. Dus ook het doorgaand verkeer zal weinig hinder van de werken ondervinden. Bovendien blijft de toegang van de aangrenzende campus van hogeschool Thomas More voor studenten verzekerd.
Kostprijs
De kostprijs van de werken bedraagt € 1 540 000. Waterwegen en Zeekanaal NV en de stad Mechelenbetalen elk de helft van de kosten. Zij kunnen voor de financiering rekenen op steun van de Europese Unie. De werken aan Zandpoortvest maken deel uit van Interreg 2 Zeeënproject Water resilient cities. Interreg 2 Zeeën is een Europees territoriaal samenwerkingsprogramma voor Engeland, Frankrijk, Nederland en België. Het programma is medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.