In het strategisch veiligheids- en preventieplan werd opgenomen om het informele toezicht te verhogen op speelpleinen, sportinfrastructuur en andere overlastgevoelige plaatsen door het inzetten van mobiele speelpleinwerkers. Onlangs werden deze speelpleinwerkers aangeworven.
Jongeren die op straat of op de speelplein zijn (rondhangen) zijn geen probleem en dit moet kunnen. Er is wel sprake van een probleem indien deze jongeren overlast veroorzaken of storend gedrag vertonen. In Mechelen doen we niet zoals op veel plaatsen, namelijk jongeren verdrijven uit het straatbeeld of een zwaar repressief beleid implementeren.
Voor de speelpleinen werd er geopteerd voor het opzetten van een project rond mobiele speelpleinwerkers. De dienst Preventie werkt hiervoor samen met de jeugddienst, politie en jeugdcentrum ROJM. Het doel IS om het gedrag van kinderen en tieners bij te sturen door het inzetten van jobstudenten. “De mobiele speelpleinwerkers moeten het goede voorbeeld geven en spreken de kinderen en tieners uit de wijk aan op storend gedrag. We denken hier onder andere aan het voetballen tegen gevels, het pesten of uitdagen van anderen of papiertjes op de grond gooien. Het is dus niet de bedoeling om de kinderen het spelen te ontnemen, kinderen moeten zich kunnen uitleven op een positieve manier. Via dit project willen we enkel het eventueel storend gedrag beperken.”, aldus schepen van Preventie Ali Salmi.
De ervaring leert dat de tussenkomsten van de mobiele pleintjeswerkers zich in hoofdzaak beperken tot het bijsturen van het gedrag van kinderen en jongeren. De voorbije jaren waren de mobiele speelpleinwerkers al actief. Zo werden er in 2011 in totaal 17 jobstudenten tewerkgesteld. Na een positieve evaluatie van het voorbije jaar, heeft het schepencollege beslist om het project in 2012 verder te zetten en de eerste mobiele speelpleinwerkers gaan in de paasvakantie van start. In totaal is er 30.000 euro voor vrij gemaakt. Binnen dit bedrag is er ruimte om meer jobstudenten aan te werven en het aantal uren toezicht nog verder uit te breiden.
Er werd een bredere wervingscampagne opgezet. 21 kandidaten werden weerhouden, waarvan 5 jongeren die ook vorig jaar actief waren. 10 jobstudenten starten onmiddellijk en zullen in de paasvakantie toezicht houden op volgende Mechelse speelpleinen (Oud-Oefenplein, Tervuurse, Karmelietentuin, Bethaniën, Donkerlei, Lakenmakersstraat, Papenhofke, Vennekant en Klein-Begijnhof). Naargelang de noodzaak kunnen de jobstudenten ook op andere speelpleintjes ingezet worden. Zoals voorgaande jaren worden de locaties voortdurend opgevolgd en wordt het inzetten van de pleintjeswerkers aangepast aan de noodwendigheden.
De mobiele speelpleinwerkers krijgen een korte, intense opleiding en worden op permanente basis begeleid. Zo krijgen ze een vormingstweedaagse, een korte initiatie EHBO en een individuele coaching. Zo wordt er op wekelijkse basis een werkplanning opgemaakt en intervisie gehouden. Daarnaast komt er ook een informatiecampagne om de mobiele speelpleinwerkers meer bekend te maken bij de buurt, zodat ze nog meer als aanspreekpunt kunnen fungeren bij eventuele overlast.
Schepen Salmi: “Op deze manier hopen we de jobstudenten te ondersteunen in hun taken, zodat ze beter gewapend zijn om mee te zorgen voor veiligere en ‘overlastvrije’ speelpleinen. Dit jaar zullen tijdens de schoolvakanties ook de schoolspotters aanwezig zijn op de speelpleinen om mee te helpen en de jobstudenten bij te staan in hun taken.”
De mobiele speelpleinwerkers starten nu en zullen tot en met de herfstvakantie aanwezig zijn op de verschillende speelpleintjes. De jobstudenten werken op woensdag, zaterdag en zondag. Tijdens de schoolvakanties werken ze ook op de andere weekdagen.
“Het kenmerkt de stad Mechelen dat we veiligheid en leefbaarheid integraal benaderen. Dat wil zeggen dat elke stap in de veiligheidsketen, preventie, repressie en nazorg, wordt opgevolgd. Met dit project zetten we vooral in op het preventief aspect van onze integrale aanpak.” aldus Burgemeester Somers (Open Vld).
Met dit project toont de stad Mechelen tevens aan dat ook bij een (lokale) overheid het mogelijk is om diversiteit bij het personeel te realiseren. Dit project is het voorbeeld bij uitstek dat ook personen met een allochtone achtergrond de weg weten te vinden naar het stadsbestuur. En wie weet is dit wel de opstap om later te solliciteren voor een vaste job bij het stadsbestuur.