In het Mechelse basisonderwijs heeft een kwart van de 8.716 leerlingen het Nederlands niet als moedertaal. Eén van de projecten die de stad Mechelen heeft lopen rond taalstimulering, is ‘Thee met boekjes’. “In heel wat Mechelse gezinnen is het niet de gewoonte om regelmatig voor te lezen. Nochtans is dit een leuke manier om het taalgevoel van je kinderen te ontwikkelen, en om hen van jongs af aan in contact te brengen met boeken. Via ‘Thee met boekjes’ introduceren vrijwilligers de gezelligheid en het plezier van voorlezen. Nieuw is dat we de kamishibai-methodiek met Japanse verteltheaters ook willen gebruiken bij dit voorleesproject”, zegt schepen van Onderwijs Caroline Gennez (sp.a).
‘Thee met boekjes’ is een samenwerking tussen de dienst onderwijsondersteuning, de stedelijke bibliotheek en de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB’s). Vrijwilligers gaan een vijftal keer voorlezen in een gezin waar de ouders dit niet doen. Vaak gaat het om allochtone gezinnen waar Nederlands niet de moedertaal is. Voor de kinderen uit de derde kleuterklas is dit een aangename kennismaking met Nederlandstalige boeken en voor ouders is het een aanmoediging om zelf te gaan vertellen en voorlezen. Broertjes en zusjes kunnen uiteraard meegenieten.
Caroline Gennez: “Taalstimulering is één van de prioriteiten in ons flankerend onderwijsbeleid. De Mechelse scholen zijn een weerspiegeling van de diversiteit die de stad rijk is. Dit betekent dat sommige kinderen aan de kleuterschool beginnen met een taalachterstand die we samen met het onderwijs via projecten als ‘Thee met boekjes’, ‘Eerste Hulp Bij Huiswerk’ en ‘Spelend Nederlands Leren’ aanpakken. Het is bewezen dat regelmatig voorlezen een belangrijk positief effect heeft op de taalontwikkeling van kinderen.”
Dit schooljaar hebben alle Mechelse basisscholen van de stad een kamishibai gekregen. Dit is een klein houten theater waarmee je met behulp van kleurrijke vertelplaten een verhaal kan vertellen. De Japanse verteltechniek is een originele manier om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Mechelse leerkrachten krijgen ook de kans om een workshop te volgen waarbij een professionele lesgeefster de methodiek aanleert. “Deze Japanse verteltechniek is een echt succes in de Mechelse klassen en bij de leerkrachten. Omdat we veel enthousiaste reacties krijgen, willen we dit ook introduceren bij onze vrijwilligers van ‘Thee met boekjes’. We voorzien voor hen een vormingsmoment en ze kunnen gebruik maken van de kamishibai’s. Zij gaan vaak voorlezen bij grote gezinnen en dit is een goede manier om alle kindjes te bereiken”, aldus Caroline Gennez.
‘Thee met boekjes’ heeft nu ook een eigen herkenbaar campagnebeeld om het project beter bekend te maken. De stad heeft aan de cursisten grafische vormgeving van de Academie voor Beeldende Kunsten gevraagd om een affiche te ontwerpen. Het originele voorstel van Greet Verbiest werd gekozen omdat het de gezelligheid van het voorleesproject uitstraalt.
De stad is momenteel op zoek naar nieuwe vrijwilligers voor ‘Thee met boekjes’. Lees je graag voor aan kinderen? Heb je af en toe wat vrije tijd om een vijftal keer langs te gaan bij een gezin? Kom dan naar de infoavond op donderdag 22 maart, van 18u tot 20u in de stedelijke bibliotheek. Meer info en inschrijving via onderwijsondersteuning@mechelen.be of 015 29 83 22. De stad regelt de eerste contacten met de gezinnen, zorgt voor de verzekering en de vorming en betaalt de vervoersonkosten.