Het stadsbestuur en de provincie hebben op initiatief van gedeputeerde Inga Verhaert (sp.a) een samenwerkingsovereenkomst afgesloten over de realisatie van een fiets-o-strade in Mechelen. Dit is een breed en vrij liggend fietspad langs de spoorlijn van Antwerpen tot Mechelen. Nu zijn de plannen voor het eerste deel van de fiets-o-strade goedgekeurd. “Tijdens de eerste fase gaat de provincie het deel van Sint-Katelijne-Waver via de Duivenstraat tot aan de Vrouwvliet aanleggen. Hiervoor zullen we 70m van de rijbaan moeten vernieuwen en een tunnel voorzien onder de Zavelenberg. De fiets-o-strade zal voorlopig aansluiten op de bestaande fietsroute langs de Vrouwvliet, en in een later stadium legt de provincie het deel tot aan het station Nekkerspoel aan”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
De fiets-o-strade is veel meer dan een gewoon fietspad: je kan er over een breedte van 5m fietsen langs de spoorlijn, helemaal van Antwerpen tot in Mechelen. De verlichte fiets-o-strade is zoveel mogelijk conflictvrij zodat je nauwelijks een auto tegenkomt. Karel Geys: “Het deel van Antwerpen tot Kontich is nu al gerealiseerd. De fiets-o-strade komt op Mechels grondgebied via de Duivenstraat, zo tot aan de Vrouwvliet langs de oostelijke zijde van de spoorlijn. Van daar tot aan het Nekkerspoelstation loopt de fietsroute langs de westelijke zijde: ter hoogte van de Vrouwvliet komt er dus een verbinding onder de sporen.”
De provincie staat in voor de aanleg. De stad werkt mee aan de planning, investeert in de groenaanleg en het straatmeubilair. Ook het onderhoud van de fiets-o-strade is voor de stad. Nu het ontwerp van het eerste deel is goedgekeurd door de stad, kan de provincie verder met het dossier. “Ter hoogte van de Zavelenberg is het nogal smal om het fietspad naast de bestaande rijbaan aan te leggen. Daarom zal de rijbaan versmald worden. Er wordt ook een nieuwe tunnel onder de Zavelenberg voorzien met een breedte van 4,5m”, aldus Karel Geys. Het wegdek en de goten moeten vernieuwd worden over een afstand van 70m. Het fietspad wordt deels in de spoorwegberm ingebouwd met behulp van een keermuur. Zo wordt er voldoende ruimte vrij gemaakt voor de realisatie van de fietsroute.
Een aangepaste doorgang onder de sporen en een oversteek over de Vrouwvliet wordt in de tweede fase opgenomen. Voor de tweede fase is het ontwerpbureau ook al gestart met de opmaak van het ontwerp. De provincie wil dit aanbestedingsdossier eind dit jaar klaar hebben. “Dit is een belangrijke schakel in het bovenlokaal fietsroutenetwerk die we samen met de provincie realiseren. De fiets-o-strade geeft Mechelse fietsers alle nodige ruimte en veiligheid”, besluit Karel Geys.