Vandaag start fase 3 van het nieuwe circulatieplan in Mechelen, met uitbreiding van het autoluwe gebied. Een deel van de binnenstad is reeds geruime tijd autoluw namelijk de Bruul (vanaf de Hazestraat) en aansluitend een aantal straten in het kernwinkelgebied. Fase 3 breidt het autoluwe gebied uit met het stuk Bruul tussen de Hazenstraat en de Fonteinbrug, vier woonstraten en hun zijstraten. Het toezicht op het respecteren van het autoluwe gebied gebeurt door 9 camera’s met nummerplaatherkenning. Om ongewenst verkeer uit het centrum te weren kiest men voor een lussensysteem dat de binnenstad in verschillende delen opdeelt. Doorgaande bewegingen worden hierdoor zeer moeilijk of onmogelijk. Bijkomend wordt doorgaand verkeer vermeden door permanente afsluitingen en het invoeren van eenrichtingsstraten. Twee van de permanente stops werden vervangen door camera’s die 24 op 24u actief zullen zijn.
Het invoeren van het nieuwe verkeerscirculatieplan wordt niet overal op een waaw-gevoel onthaald. N-VA-Mechelen start zelfs met een heuse electronische bevraging. N-VA-Mechelen is niet tegen minder autoverkeer, zeker niet in het historische centrum. Maar de bekommernis is dat iedereen zijn gewenste verplaatsing op de meest aangepaste manier kan maken. Karl Vermaercke, van de N-VA-werkgroep Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening vermoedt dat heel wat mensen vergunningen zullen krijgen zonder dat ze die nodig hebben, en mensen die het wel nodig hebben geen of te weinig. Met veel ongemakken, ergernissen en kafkaiaanse toestanden tot gevolg. De aangekondigde evaluatie is zeker nodig, daarom wil de partij al meteen reacties verzamelen via autoluw@N-VAmechelen.be.