Vanaf 7 december 2011 start fase 3 van het nieuwe circulatieplan in Mechelen, met uitbreiding van het autoluwe gebied. Samen met wijzigingen in de verkeerscirculatie zet de stad hiermee het beleid naar een aangenamere binnenstad voor bewoners, handelaars en bezoekers verder.
Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 tot 30% van het autoverkeer in de binnenstad sluipverkeer is. Verkeer dat er niet hoort te zijn en bovendien zorgt voor heel wat overlast en onveiligheid op de weg. Dit verkeer heeft ook een uiterst nefaste impact op de luchtkwaliteit van de binnenstad. Niet ingrijpen, zou betekenen dat binnen enkele jaren het verkeer in de Mechelse binnenstad oververzadigd is. “We zetten een nieuwe stap in ons autoluw verhaal. Gezondere stadslucht, meer ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Letterlijk een herademing, ” vindt schepen van Leefmilieu Marina De Bie.
De stad Mechelen wil voorkomen dit naderende verkeersinfarct door het autoluwe gebied uit te breiden en door het wijzigen van de verkeerscirculatie.
Resultaat: een leefbare én bereikbare stad met ruimte voor iedereen. “Het nieuwe circulatieplan is tot stand gekomen na een participatietraject waarbij we de Mechelaars de ruimte hebben gegeven om hun opmerkingen te formuleren. Na verschillende wijzigingen zijn we erin geslaagd om een coherent plan op te stellen dat een evenwicht biedt tussen meer leefbaarheid en voldoende bereikbaarheid van de binnenstad. Natuurlijk zal het even duren eer iedereen gewend is aan de nieuwe situatie, dit vergt ook een kleine inspanning. Vandaar dat we nu ook de nadruk leggen op het grondig informeren van de Mechelaars. We zullen ook flexibel omspringen met het systeem van vergunningen voor het autoluwe gebied. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen op termijn de voordelen zal ondervinden: een meer verkeersveilige stad voor fietsers en voetgangers, nog gezelliger shoppen in de winkelstraten, minder auto’s in de woonbuurten, meer open en groene ruimte in het stadscentrum”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys.
Uitbreiden autoluwe gebied
Een deel van de binnenstad is reeds geruime tijd autoluw namelijk de Bruul (vanaf de Hazestraat) en aansluitend een aantal straten in het kernwinkelgebied.
Fase 3 breidt het autoluwe gebied uit met:
– het stuk Bruul tussen de Hazenstraat en de Fonteinbrug
– vier woonstraten en hun zijstraten
In de praktijk betekent dit:
– Gemotoriseerd verkeer (auto’s, moto’s brommers, …) is in principe niet toegestaan tussen 11u en 18u.
– Het autoluwe gebied is echter altijd toegankelijk voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer namelijk taxi’s en bussen van De Lijn.
– Hulpdiensten en vergunninghouders (voor een welbepaalde zone) krijgen ook toegang.
Het toezicht op het respecteren van het autoluwe gebied gebeurt door 9 camera’s met nummerplaatherkenning. Met dit flexibel camerasysteem profileert Mechelen zich eens te meer als een moderne stad. Overtreders ontvangen een verkeersboete.
Wijzigen van de verkeerscirculatie
Om ongewenst verkeer uit het centrum te weren, kiezen we voor een lussensysteem dat de binnenstad in verschillende delen opdeelt. Doorgaande bewegingen worden hierdoor zeer moeilijk of onmogelijk. Bijkomend vermijden we doorgaand verkeer door permanente afsluitingen en het invoeren van eenrichtingsstraten. Twee van de permanente stops werden vervangen door camera’s die 24 op 24u actief zullen zijn.
De verschillende woonbuurten blijven zo gespaard van sluipverkeer en toch bereikbaar voor bestemmingsverkeer. “Door het sluipverkeer te weren wordt Mechelen aangenamer: meer ruimte voor voetgangers en fietsers, maar ook meer parkeerplaatsen. De bestaande en geplande ondergrondse parkeergarages zorgen er mee voor dat de binnenstad beter bereikbaar wordt”,zegt burgemeester Bart Somers.