Blue-bikes zijn de typisch blauwe fietsen die op heel wat verschillende locaties in ons land kunnen worden ontleend. Sinds 2014 betalen Mechelse gebruikers nog slechts 1,15 euro per dag dankzij een tussenkomst van de stad en de Vlaamse Overheid. Het systeem is eenvoudig en populair: je ontleent een fiets op het moment dat je hem nodig hebt en daarnaast betaal je 12 euro lidgeld per jaar.
Uitbreiding in 2 fases
De vraag naar Blue-bike fietsen in Mechelen is dan ook bijna niet te volgen. Schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen schetst de situatie: “Mechelen is hier als het ware slachtoffer van haar eigen succes. We zetten heel hard in op fietsvriendelijkheid, waardoor ook steeds meer mensen de fiets gaan gebruiken. Dat is uiteraard goed nieuws en daarom hebben we in samenwerking met Blue-bike beslist om de capaciteit verder op te drijven. Eerst aan het centraal station en later dit jaar ook aan het station van Nekkerspoel”.
Begin maart wordt de capaciteit aan het centraal station opgetrokken tot 80 fietsen, later dit jaar moeten ook aan het station van Nekkerspoel dus nog extra fietsen komen. Na afloop van de werken aan het stationsgebouw, wordt het aantal daar verhoogd van 16 naar 24 fietsen. Momenteel staan ook op de Veemarkt al 8 fietsen. Dat brengt in de loop van 2019 het totaal op 112 fietsen. Joeri de Visser van Blue-mobility geeft nog mee dat er in de toekomst wellicht nog verdere uitbreidingen komen: “De vraag naar Blue-bikes in Mechelen is enorm. We proberen hier zo goed mogelijk op in te spelen.”
Verschillende type gebruikers
Schepen Alexander Vandersmissen is tevreden: “Om de laatste kilometers van aan het station richting de eindbestemming vlot en comfortabel te overbruggen, zijn deelfietsen heel nuttig. Zowel recreatieve fietsers als professionele gebruikers kunnen zich met Blue-bike door de stad verplaatsen. Dit past perfect in de filosofie van de fietsstad die we willen zijn”.
Foto: Stad Mechelen