Het gebruik van digitale toepassingen (SMS, kredietkaarten, apps, etc.) voor het betalen van parkeergeld neemt toe. “We doen vandaag steeds meer met onze smartphone, dus is het ook normaal dat mensen hun gsm gebruiken voor het betalen van een parkeerticket. Alleen zijn er veel verschillende systemen in omloop. In Mechelen, maar zeker ook buiten onze stadsgrenzen”, schetst schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen de situatie.
Parkeerders kiezen zelf
Al die verschillende digitale betaalsystemen maken het soms wat onoverzichtelijk voor de gebruiker. Ook zijn niet alle systemen in elke stad beschikbaar. Dat is verwarrend en ook niet bepaald klantvriendelijk. Dat moet met de overstap naar het Belgian Parking Register verleden tijd worden. Dankzij het principe van multi-provider kunnen parkeerders zelf kiezen met welke provider ze parkeren. Hierdoor hebben ze geen verschillende apps of x-aantal nummers nodig op hun smartphone.
Mensen die in hun thuisstad bijvoorbeeld een bepaald systeem gewoon zijn, moeten nu ook op die manier kunnen betalen in Mechelen. En vice versa. Alexander Vandersmissen: “Momenteel kan je in Mechelen al betalen via 4411, OPnGO en natuurlijk aan de automaten zelf. Met de introductie van overkoepelende BPR-platform kan je bijkomend gebruikmaken van EasyPark, Yellowbrick, Parkmobile en PARKD. En daar kunnen in de toekomst nog applicaties bijkomen. Als consument beslis je dus zelf op welke manier je betaalt, de verwerking achter de schermen gebeurt toch op dezelfde manier”.
Ook steden als Lier en Turnhout stapten hier in mee. Ten laatste op 1 mei moet het eengemaakte platform ook in Mechelen een feit zijn.