Ook in Mechelen wordt halt gehouden. Via een fotobox-installatie die op de Mechelse Grote Markt geplaatst wordt, kan je vanaf 25 februari kennismaken met zo’n 90 ondernemers, waaronder 9 ondernemingen uit Mechelen en omstreken. Doel is om het imago van de Vlaamse ondernemers te verbeteren.
Uit onderzoek blijkt dat het imago van Vlaamse ondernemers heel wat lager scoort in Vlaanderen, in vergelijking met de ons omringende landen. Daarom organiseert het Agentschap Innoveren en Ondernemen, met de steun van Flanders DC, VOKA en Unizo, in negen Vlaamse centrumsteden, een Vlaamse roadshow.
De campagne ‘Ondernemers ondernemen voor iedereen’ heeft als doel om de appreciatie van het grote publiek voor ondernemen en ondernemers te verhogen. Voor deze campagne zal er in elk van de negen steden een foto-box installatie geplaatst worden, waarbij perspectief belangrijk is. De installatie biedt informatie over ondernemers, wat ze doen en wie ze zijn. Van een bepaald uitzichtpunt zal je meer kunnen zien dan van dichtbij.
Veel ondernemers willen een positieve impact hebben op hun eigen leefwereld of op de maatschappij in het algemeen. “Dat is een kant van ondernemers die vaak onderbelicht is. Via deze campagne kan iedereen de verhalen achter de ondernemingen leren kennen, waaronder uiteraard ook de verhalen uit onze stad.”, aldus schepen van Economie Greet Geypen (Open Vld).
Lokale gezichten in de kijker
De installatie krijgt vanaf 25 februari tot en met 2 maart een plaatsje op de Mechelse Grote Markt. Op een minipodium met een diameter van zo’n 15 meter worden er 90 portretten getoond van ondernemers én hun zaak. In elke stad worden de lokale gezichten extra in de kijker gezet. De campagne belicht niet alleen de grotere, maar ook de kleinere ondernemers. Kuier gezellig tussen de verhalen en foto’s door en (her)ontdek welke meerwaarde lokale ondernemers hebben. Aangezien de foto-box installatie verlicht is, kan je de installatie 24/24 – de klok rond – bezoeken. De toegang is gratis.
“Naast het aantonen dat ondernemers belangrijk zijn voor onze samenleving, is het voor de bezoekers interessant om te zien dat ondernemen in Mechelen een carrièremogelijkheid is. Iedereen kan ondernemer worden en als stad kunnen we dit alleen maar aanmoedigen. In Mechelen wordt er reeds sterk ingezet op startende ondernemingen, denk maar aan de startersbegeleiding waar ook doorverwezen wordt naar de andere dienstverleners, zoals de vzw MEST. Op deze manier willen we een positief klimaat creëren voor startende ondernemers.”, aldus Greet Geypen.
De ondernemers werden gekozen door Flanders DC. Enkele ondernemingen met een Mechelse link die deelnemen zijn:
• Eiskreem
• Nazka Mapps
• Playfeet
• Skatehouse
• Swelvet
• Twegos
Op woensdag en zaterdag wordt er per stad een wedstrijd georganiseerd. Iedereen die de stand bezoekt maakt kans om één van de prijzen te winnen door het juiste antwoord te geven op de vragen over de lokale ondernemer via een digitale interactieve quiz. De antwoorden kan je terugvinden in de verhalen op de kubussen van de ondernemers. De prijzen zijn gelinkt aan lokale ondernemers. Om voorbijgangers extra aan te zetten om de installatie op een interactieve manier te ontdekken, wordt er op zaterdag telkens per stad een leuke actie gehouden.